۶ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۳۰
کد خبر: 84926114
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای شبکه انگلیسی درباره همکاری‌های دفاعی لندن و پکن

لندن – ایرنا – یک شبکه خبری لنده در بحبوحه تنش‌ها میان چین و غرب مدعی شد که وزارت دفاع انگلیس، خلبانان نیروی هوایی سلطنتی این کشور را با هدف تدریس علوم نظامی به چین فرستاده است. 

به گزارش ایرنا از اسکای نیوز، دستکم چهار خلبان انگلیسی برای آموزش در «دوره هوانوردی» پکن که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، شرکت کردند. این درحالیست که حداقل سه شهروند چینی نیز آموزش های اولیه افسری را در کالج نیروی هوایی انگلیس گذرانده‌اند.
طبق این گزارش ادعایی، جدیدترین افسر چینی در سال ۲۰۱۹ زمانی که انگلیس و ایالات متحده آمریکا، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به طور فزاینده‌ای نگران تهدیدات امنیتی چین بودند، در انگلیس تحصیل کرده است.
یکی از افسران ارشد سابق انگلیس به اسکای نیوز گفت که تحصیل اتباع چینی در کالج‌های نظامی انگلیس در گذشته مرسوم بوده است. در همین حال یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس تصریح کرد که هیچ "آموزش پرواز با جت سریع یا آموزش حساس دیگری" به نیروی هوایی چین ارائه نشده است.
روابط انگلیس و چین طی سال‌های اخیر تحت تاثیر فشار واشنگتن بشدت کاهش پیدا کرده است. دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس در سال ۲۰۱۵ درصدد بود تا روابط دو کشور را به آنچه دوره طلایی نامید ارتقا دهد. اما فشار دولت ترامپ سبب شد تا بسیاری از قراردادهای تجاری میان دو کشور به ویژه پروژه جنجالی راه‌اندازی اینترنت نسل پنج لغو شود.
پیشتر رسانه‌ها گزارش دادند که چین در حال استخدام خلبانان بازنشسته جنگی انگلیس است تا با تاکتیک‌های نظامی و توانایی‌های جنگنده‌های غربی آشنا شود. چین طبق گزارش‌های منتشر شده، قصد دارد ارتش خود را تا سال ۲۰۳۵ به‌روز کند و رئیس‌جمهوری این کشور اخیرا وعده داد که در بازپس‌گیری «مسالمت‌آمیز» تایوان، هرگز گزینه اعمال زور را کنار نخواهد گذاشت.
گزارش شده که به برخی از خلبان‌های جنگی سابق انگلیس تا ۲۷۰ هزار دلار پیشنهاد شده تا ارتش چین را با نحوه کار هواپیماها و خلبان‌های غربی آشنا کنند.
هم زمان دولت انگلیس به خلبانان هشدار داده که اطلاعات محرمانه را در اختیار ارتش چین قرار نداده و در صورت دریافت پیشنهاد همکاری از سوی چین، مراتب را به وزارت دفاع گزارش دهند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha