۶ آبان ۱۴۰۱، ۵:۴۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84925571
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شورای امنیت عملیات پهپادی ارتش یمن در هشدار به ائتلاف سعودی را محکوم کرد

نیویورک- ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل عملیات پهپادی صورت ‌گرفته در بندر الضبه (شرق یمن) که یمنی ها آن را برای هشدار به ائتلاف سعودی به منظور توقف غارت منابع نفتی یمن اعلام کرده اند، محکوم کرد.

منابع خبری یمن جمعه شب هفته گذشته از وقوع دو انفجار در شرق شهر المُکلّا مرکز استان حضرموت واقع در شرق یمن خبر دادند که در بندر «الضبه» هنگام تلاش یک نفتکش برای پهلوگیری در این بندر به وقوع پیوست.

سرلشکر یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که این حمله توسط ارتش یمن انجام شده و هشدار ساده‌ای به ائتلاف سعودی است تا غارت منابع نفتی یمن را متوقف کنند.

به گفته وی، این نفتکش، دستورات صادره از مسئولان ذیربط مبنی بر ممنوعیت انتقال و صادرات فرآورده‌های نفتی حاکمیتی یمن را نقض کرده بود.

شورای امنیت سازمان ملل با تروریستی خواندن این عملیات پهپادی، آن را به شدت محکوم کرده و تهدیدی جدی برای روند صلح و ثبات یمن و امنیت دریایی دانست.

در این بیانیه بدون اشاره به تجاوزهای ائتلاف سعودی و غارت منابع نفتی یمن ادعا شده است که هرگونه تشدید تنش منجر به درد و رنج مردم یمن شده و خواستار توقف مقاومت و عملیات انصارالله در برابر تجاوزها شده است.

شورای امنیت همچنین از انصارالله (حوثی ها) خواسته است بطور سازنده در تلاش ها برای تمدید آتش‌بس در یمن مشارکت کند.

این در حالی است که آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت.

همچنین «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است. عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند. این آتش بس که تاکنون ۶ ماه به طول انجامیده هزاران بار توسط متجاوزان نقض شده است و از اجرای برخی از بندهای آن خودداری کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha