۵ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۴۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84925512
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گوترش: توافق مرزی دریایی لبنان و اسرائیل موجب افزایش ثبات منطقه می‌شود

نیویورک- ایرنا- آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با استقبال از امضای توافقنامه مرزی دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی گفت که این توافق می تواند موجب افزایش ثبات در منطقه شود.

دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی با استقبال از امضای توافقنامه تعیین مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم اسرائیل، تاکید کرد که این گام رو به جلو می تواند موجب افزایش ثبات منطقه و افزایش رفاه دو طرف شود.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در بیانیه خود افزود، مراسم امضای توافقنامه بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی در ساختمان یونیفل در ناقوره واقع در جنوب لبنان برگزار شد.

این توافقنامه پس از امضاشدن توسط رئیس جمهور لبنان و نخست وزیر رژیم اسرائیل در قالب دو نامه جداگانه از طرف لبنان و اسرائیل به عاموس هوخشتاین نماینده آمریکا به عنوان میانجی مذاکرات طرفین سپرده شد.

به گفته جوانا ورونکا هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان که در مراسم امضای توافقنامه حضور داشت، این دستاورد تاریخی می تواند گامی در جهت ارتقا امنیت و ثبات منطقه باشد و منافع اقتصادی طرفین را تضمین کند.

 بعد از ماه‌ها مذاکره غیر مستقیم سند توافق تعیین مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی به امضای دو طرف رسید، سندی که با موضع محکم مقاومت اسلامی و موضع متحد مقامات لبنانی حقوق اقتصادی این کشور را از دست اندازی رژیم صهیونیستی مصون می‌دارد.

به گزارش ایرنا، بر اساس این سند خط ۲۳ به عنوان مرز دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی تعیین شده و میدان گازی قانا به طور کامل حق لبنان شناخته شده است، در مقابل میدان گازی کاریش در شمال فلسطین اشغالی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت.

موفقیت لبنان در مذاکرات تعیین مرزها نمونه‌ای بارز از تکامل نقش میدان و دیپلماسی برای حفاظت از منافع ملی است، اقتدار میدان در کنار موضع متحد دستگاه دیپلماسی در نهایت منجر به کوتاه شدن دست صهیونیست‌ها از ثروت لبنان شد که هیچ گاه به کوتاه آمدن در برابر کشورهای منطقه عادت نداشتند، قدرت میدان بار دیگر شاخ صهیونیست‌های قلدر مآب را شکست، بدون شلیک حتی یک گلوله.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha