تاثیر جنگ اوکراین بر وضعیت آب و هوایی آینده جهان

تهران- ایرنا- آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌‎ترین گزارش خود برای نخستین بار نقطه اوج انتشار دی‌اکسید کربن را مشخص و اعلام کرد: انتشار این گاز ناشی از سوخت انرژی در سال ۲۰۲۵ به اوج خود می‌رسد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از شبکه خبری «فرانس ۲۴»، آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود که امروز منتشر شد، زمان اوج انتشار گاز دی‌اکسید کربن را سال ۲۰۲۵ اعلام کرد و دلیل آن را جنگ اوکراین و تاثیر آن در تسریع سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر خواند.

این آژانس در گزارش خود به تاثیر مثبت و منفی جنگ اوکراین بر وضعیت آب و هوایی جهان اشاره دارد و در توضیح تاثیر مثبت آن، عنوان می‌کند که تسریع سرمایه‌گذاری کشورها در زمینه انرژی‌های پایدار سبب شده تا نقطه اوج تولیدگازهای گلخانه‌های و دی اکسید کربن سال ۲۰۲۵ برآورد شود و پس از آن روند نزولی خواهد یافت.

این گزارش سالانه در فاصله هشت روزه تا برگزاری اجلاس آب و هوایی «کوپ ۲۷» که امسال مصر میزبان آن است، منتشر می شود.

در این گزارش با هشدار در مورد «شکاف» میان کشورهای ثروتمند و فقیر از نظر سرمایه گذاری در زمینه انرژی‌های کم کربن، «تلاش بزرگ بین المللی» برای «کاهش» این «شکاف نگران کننده» مطالبه شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در این سند عنوان می‌کند: بحران جهانی انرژی ناشی از حمله روسیه به اوکراین باعث تغییرات عمیق و درازمدت می شود که قابلیت تسریع انتقال به یک سیستم انرژی پایدارتر و امن تر را دارد.

این نخستین بار است که این آژانس بین‌المللی توانسته است، نقطه اوجی را در مصرف سوخت‌های فسیلی (زغال سنگ، گاز، نفت) که این سیاره را خفه می کنند و باعث گرم شدن آن می شوند، شناسایی کند.

در سناریوی اصلی این گزارش که بر اساس تعهدات دولت ها که تا کنون در مورد سرمایه گذاری های آب و هوایی اعلام شده، برآورد شده است که انتشار جهانی گاز دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۲۵ به ۳۷ میلیارد تن خواهد رسید و سپس در سال ۲۰۵۰ به ۳۲ میلیارد تن کاهش خواهد یافت.

بر پایه این گزارش، با وجود این تلاش ها، دمای متوسط زمین تا سال ۲۱۰۰ حدود ۲٫۵ درجه افزایش می یابد که «بسیار از اندازه‌ای که مانع تشدید پیامدهای شدید اقلیمی شود، دور است».

آژانس بین المللی انرژی بار دیگر بر نیاز به سرمایه گذاری های عظیم در انرژی های پاک، در انواع مختلف آن شامل سبز و بدون کربن مانند انرژی هسته ای و استفاده از باتری های الکتریکی (برای اتومبیل ها)، فتوولتایک ها و الکترولیزرها که هیدروژن تولید می‌کنند تا صنعت را به طور خاص فاقد کربن کنند، تاکید می کند.

بر پایه این گزارش، این سرمایه گذاری ها باید تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲ تریلیون دلار برسد و برای تحقق وضعیت انتشار صفر کربن، در سال ۲۰۵۰ باید به ۴ تریلیون دلار افزایش یابد.

سازمان بین المللی انرژی همچنین، تلاش های بزرگ بین المللی برای بستن شکاف نگران کننده بین اقتصادهای پیشرفته و کشورهای نوظهور و در حال توسعه را در زمینه انرژی‌های پاک درخواست کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha