کارشناس نظامی سوری: تحقق اصل حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، تنها راه‌حل سیاسی در سوریه است

دمشق - ایرنا- سرتیپ «ترکی الحسن» کارشناس مسایل نظامی سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران «ایرنا»، تحقق اصل حاکمیت ملی را تنها راه‌حل سیاسی در سوریه دانست و گفت: «من تصور می‌کنم راه حل سیاسی در سوریه تنها بر اساس اصل حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و استقلال این کشور، تحقق خواهد یافت».

سرتیپ "ترکی الحسن" روز پنجشنبه در گفت‌ وگو با ایرنا در دمشق، با اشاره به درگیری‌های شکل گرفته میان گروه‌های تروریستی در شمال سوریه و تحرکات تروریست‌ها از جمله داعش و همچنین تلاش‌های آمریکا برای قطع ارتباط جغرافیایی میان عراق و سوریه عنوان کرد که محور مقاومت از همان ابتدا به اهداف آمریکا از ایجاد درگیری‌های درون گروهی تروریست‌ها پی برده بود.

کارشناس مسایل نظامی سوریه افزود: درگیری های شکل گرفته میان گروه‌های تروریستی در شمال سوریه در ماه جاری میلادی، اساسا از ماه ژوئن آغاز شده  است و سپس  گسترش یافت. همه این گروه ها تروریستی هستند چه آن دسته که همانند هیات تحریر الشام (جبهه النصره سابق) و احرار الشام و داعش وابسته به القاعده هستند و چه آن دسته که از نظر شکل گیری وابسته به اخوان المسلمین هستند . هر چند این گروه ها  از نظر اعتقادی و خط مشی و شیوه مدیریت و شرایط شکل گیری و رویکرد با یکدیگر فرق می‌کنند.

وی یادآور شد: منطقه‌ای که از عفرین تا الباب و جرابلس امتداد یافته در اختیار اخوانی‌ها و گروه‌های نژادی ترکمن به رهبری سازمان اطلاعات ترکیه قرار داشت و در ادلب گروه‌های تروریستی مهاجر تسلط داشتند که خود را متعلق به ایغور، چچن، ترکستان، مغربی‌ها، جبهه النصره و جنبش احرار الشام می‌دانند و از نقطه‌ای به نقطه دیگر نقل مکان می‌کنند، اما در واقع همچون مین می‌مانند که هر لحظه آماده انفجار است.

کارشناس سوری تصریح کرد: اکنون یک نوع اختلاف میان آمریکا و ترکیه در شمال سوریه وجود دارد. ایالات متحده می‌خواست یک اقلیم سنی مذهب را در شمال حلب که در آن گروه های جبهه الشام و جبهه ملی و قسد حضور دارند، ایجاد کند. در واقع آمریکا می خواست قسد را با گروه‌های تروریستی موجود در پایگاه التنف ادغام کند.

وی افزود : وقتی آمریکا پایگاه التنف را اشغال کرد، در صدد تشکیل یک اقلیم مستقل در منطقه واقع میان مرز عراق و سوریه برآمد و این امر به دغدغه آمریکا تبدیل شد . آمریکا در شمال سوریه یک چنین هدفی را دنبال می‌کرد، زیرا شبه نظامیان قسد که زیر چتر حمایتی آمریکا هستند، در این منطقه حضور دارند.  آمریکا همچنین در داخل عراق در منطقه الرمادی موصل می‌خواست یک منطقه سنی مذهب ایجاد کند و با این کار می خواست ارتباط جغرافیایی موجود میان ایران و شیعیان عراق و سوریه تا لبنان را قطع کند . مقاومت از همان ابتدا به این توطئه آمریکا پی برد و بر همین اساس پس از آزادسازی منطقه البادیه یک نوع رقابت میان محور مقاومت و گروه های تروریستی به رهبری آمریکا به منظور تسلط یافتن بر مرزهای عراق و سوریه آغاز شد. محور مقاومت به این موضوع پی برده و بر ادامه ارتباط جغرافیایی میان عراق و سوریه تاکید داشت.

این کارشناس سوری با مطرح کردن این سوال که راه حل سیاسی پیش‌رو در سوریه چیست؟ افزود : ترکیه به واسطه میانجی گری ایران و روسیه و تلاش های صورت گرفته جهت ازسرگیری روابط میان دمشق و آنکارا می‌داند که راه حل پیش‌رو تنها مبتنی بر اصل حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و استقلال این کشور است و موارد یاد شده عناوین اصلی این راه حل را تشکیل می دهند. مصلحت ترکیه اقتضا می کند که گذرگاه های اقتصادی خود با سوریه را بگشاید . از سال ۲۰۱۶ به این طرف، در سطح عالی تماس های امنیتی میان سوریه و ترکیه در جریان است و این تماس‌ها در نتیجه تلاش‌های ایران در نشست سه جانبه سران ایران ، روسیه و ترکیه ادامه یافت.

سرتیپ ترکی حسن در پایان گفت که سوریه تاکنون با ترکیه به توافق نرسیده است و نقشه راه محور اصلی دیدارها و گفت‌وگوهای دوجانبه کنونی است، اما طرفین در این خصوص تاکنون به توافق نرسیده‌اند و به همین دلیل است که شاهد درگیری‌های جاری در شمال سوریه هستیم .

1487

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha