۵۷ روستای کهگیلویه و بویراحمد در نزدیکی مناطق حفاظت شده قرار دارند

یاسوج - ایرنا - معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۷روستای این استان در نزدیکی زیستگاه های حیات وحش مناطق حفاظت شده قرار دارند.

جمشید عبدی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این روستاها در نزدیکی مناطق حفاظت شده دنا، خامی، خائیز و سرخ قرار دارند.

وی بیان کرد: منطقه حفاظت شده دنا با ۴۰ روستا بیشترین جوامع محلی نزدیک به مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین شهرهای سی سخت و پاتاوه در نزدیکی ذخیره گاه حیات وحش دنا قرار دارند.

هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد. 

وی در پاسخ به پرسشی  درباره آسیب های زندگی در نزدیکی زیستگاه جانوران تاکید کرد: ورود گونه های جانوری به روستاها و دستبرد به محصولات کشاورزی و دام های آنان از مهمترین آسیب های این امر است.

عبدی پور با اشاره به اینکه تعداد پرشماری از روستاهای استان در نزدیکی مناطق شکار ممنوع قرار دارند تاکید کرد: ۹۵درصد از گزارش ورود گونه های حیات وحش به مناطق مسکونی در روستاهای نزدیک مناطق آزاد شکارممنوع صورت می گیرد.

۵۷ روستای کهگیلویه و بویراحمد در نزدیکی مناطق حفاظت شده قرار دارند

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در باره پیشگیری از آسیب های احتمالی به دام و محصولات کشاورزی تاکید کرد: محصور کردن مزارع، دام ها و باغ ها و وجود سگ گله همراه گوسفندان از راهکارهای کاهش این خسارت هاست.

وی  در مورد نحوه اقدام برای جبران خسارت های ناشی از حمله جانوران به روستاییان هم گفت: تنظیم گزارش اولیه میزان خسارت ها، تایید صورت جلسه از سوی شوراهای اسلامی و پاسگاه های نیروی انتظامی و ارائه مستندات به نزدیک ترین اداره محیط زیست از مراحل دریافت این خسارت هاست.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است. 

این استات با بیش از ۱۶کیلومتر مربع وسعت و در اختیار داشتن یک درصد خاک از کشور ۱۸ درصد گونه‌های جانوری کشور را در خود جای داده است.

۳۲۴ گونه جانوری مهره دار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۲۲۷ گونه از این تعداد شامل انواع پرندگان است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha