سفیر پیشین آمریکا در روسیه: پوتین تا فتح کامل مناطق مد نظر صلح نمی‌کند

تهران- ایرنا- سفیر پیشین آمریکا در روسیه معتقد است که تماس‌های اخیر برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای مناقشه این کشور با اوکراین احتمالاً بی‌فایده است چرا که به اعتقاد او تا زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چهار سرزمینی را که به تازگی به کشورش ضمیمه کرده است فتح نکند، صلح نمی‌کند.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا از نیوزویک، مایکل مک‌فول پژوهشگر دانشگاهی و دیپلمات ارشد آمریکا در روسیه در اواخر دولت باراک اوباما در توییتی هرگونه امکان حل دیپلماتیک جنگ که پس از تهاجم روسیه در اسفند ماه آغاز شد را مورد تردید قرار داد.

مک‌فول نوشت: پوتین در حال حاضر نمی‌خواهد مذاکره کند. او می‌خواهد ۴ قلمرو اوکراین را که در مراسمی در کرملین به کشورش ضمیمه کرده است فتح کند. پوتین تا زمانی که در میدان نبرد متوقف نشود، به تهاجم خود پایان نخواهد داد. اینها حقایق واقعی غم انگیز هستند.

این اظهارات در پی اقدام روز دوشنبه گروهی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شد. دموکرات‌ها می‌خواستند جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را تشویق کنند تا مذاکرات مستقیم با دولت روسیه را برای میانجی‌گری آتش‌بس بین دو کشور دنبال کند.

اما این گروه پس از محکومیت شدید از سوی محافظه‌کاران و لیبرال‌ها که این نامه را قبول تهاجم روسیه در اروپای شرقی و ایجاد شکاف‌های غیرضروری در حمایت از بایدن در کنگره تحت کنترل دموکرات‌ها می‌دانستند، روز سه‌شنبه اعلام کردند که نامه خود را به بایدن پس می‌گیرند.

در حالی که اختلافات شدیدی بین دو حزب رقیب اصلی آمریکا در مورد ارائه کمک به اوکراین وجود دارد، کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان هفته گذشته به یک روزنامه آمریکایی گفت که اکثریت جمهوری خواه در کنگره بعدی می‌تواند در میزان کمکی که آمریکا قصد ارائه آن به اوکراین را دارد، تجدید نظر کند.

روز سه‌شنبه، مؤسسه مطالعات جنگ گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه بعید است نیروهای نظامی اوکراین تا پایان سال کنترل منطقه خرسون تحت اشغال روسیه را بازپس بگیرند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، پوتین تا به امروز قراردادهای صلحی را که شامل الحاق چهار منطقه تحت اشغال روسیه در بخش شرقی کشور نمی‌شود، رد کرده است.

فیونا هیل کارشناس مسائل روسیه در این خصوص به پولیتیکو گفت: «این یک درگیری بین قدرت‌های بزرگ است، سومین درگیری قدرت‌های بزرگ در فضای اروپا در یک قرن اخیر. این پایان نظم جهانی موجود است. دنیای ما مانند قبل نخواهد بود.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha