۳ آبان ۱۴۰۱، ۲۰:۲۰
کد خبرنگار: 807
کد خبر: 84923440
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد بخش زنان سازمان ملل از وضع قوانین سختگیرانه برای زنان افغان

تهران- ایرنا- بخش زنان سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی تازه از وضع قوانین سخت‌گیرانه برای زنان در افغانستان انتقاد کرده‌است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری جمهور با اعلام این مطلب افزود: این سازمان تاکید کرده که امارت اسلامی تلاش گسترده ای به خرج می‌دهد تا آزادی زنان را سلب کرده و آن‌ها را از فضای عمومی و رسانه‌ها حذف کند.

بر اساس این گزارش، در اثر فرمان‌ها و قوانین امارت اسلامی برای رسانه‌ها، مدیران نهادهای رسانه‌ای تمایل چندانی به استخدام کارمندان زن ندارند و این موضوع سبب غالب شدن سلطه مردانه بر رسانه‌ها شده‌است.

این گزارش می افزاید: قوانین سخت‌گیرانه طالبان بر رسانه‌ها، سبب لغو قوانین پیشین در راستای حفاظت و حمایت از خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای شده است.

این نهاد حق دست‌رسی به اطلاعات را از دست‌آوردهای دو دهه گذشته در افغانستان خواند و افزود که زیر سلطه طالبان حاصل این دست‌آورد "معکوس‌" شده است.

در گزارش بخش زنان سازمان ملل آمده که قوانین طالبان در راستای سرکوب رسانه‌ها از طریق ارعاب، شکنجه و بازداشت اجرا می‌شود و این نمایانگر رویکردی برای کنترل این گروه بر رسانه‌ها است.

این سازمان همچنان گفته که تحمیل سانسور بر رسانه‌ها از سوی طالبان، سبب از بین رفتن روزنامه‌نگاری عینی و مستقل در افغانستان شده است.

بخش زنان سازمان ملل در گزارش تازه خود تذکر داده که دستورهای طالبان در رابطه با رسانه‌ها از سوی سه نهاد تحت تسلط این گروه، مرکز رسانه‌ها، وزارت اطلاعات و فرهنگ و وزارت امر به معروف و نهی از منکر صادر می‌شود.

این در حالی است که امارت اسلامی بارها اعلام کرده که به حقوق زنان در حدود قوانین اسلامی احترام کامل قایل است.
 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha