تغییرات مهم منطقه در راستای همگرایی با سوریه

دمشق – ایرنا – در روزها و ماه های اخیر تغییرات مهمی در منطقه در خصوص جریان مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی در حال انجام است که بازگشت حماس از مسیر گذشته خود درخصوص سوریه نمونه بارز آن می باشد.

سفر ۱۰ روز پیش یک هیات بلند پایه فلسطینی به سوریه که نماینده حماس نیز در آن حضور داشت و دیدار این هیات با "بشار اسد" رییس جمهور سوریه، نوید این موضوع را می دهد که تفکر اخوانی منطقه در حال اصلاح دیدگاه ضدسوری خود هستند و این را می توان در سفر هیات حماس به دمشق و درخواست مکرر یکی از احزاب ترکیه برای سفر به سوریه به نمایندگی از آنکارا و همچنین تاکید دوحه بر حل و فصل سریع بحران سوریه و پایان درگیری ها در این کشور که هر سه به عنوان اضلاع مهم اخوان منطقه شناخته می شوند، نکته مثبتی است که از نظر تحلیگران سیاسی - نظامی منطقه دور نمانده است.
 اظهار نظر اخیر "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با همتای ترکیه خود که در یک کنفراس خبری مشترک تاکید کرد، «به حل درگیری در سوریه در نزدیک ترین زمان ممکن چشم دوخته‌ایم و مایل هستیم و امیدواریم، راه حل سیاسی واقعی برای پایان دادن به رنج مردم سوریه وجود داشته باشد»؛ نکته ای که قابل توجه است.
وزیر خارجه قطر با اعلام اینکه در دیدگاه‌های دوحه و آنکارا در مورد مسائل مختلف اتفاق نظر کامل وجود دارد، درخصوص امضای اعلامیه الجزایر بین جناح‌ها و گروه‌های مختلف فلسطینی نیز گفت که «دوحه از امضای اعلامیه الجزایر بین جناح‌ها و گروه‌های مختلف فلسطینی استقبال می‌کند».
پیش از این نیز چندین مقام ترکیه ای در اظهار نظر مشابه خواستار پایان درگیری ها در سوریه شده و اعلام کرده اند که خواهان روابط خوب با دمشق می باشند.
اظهار نظرهای مثبت سه ضلع مهم تفکر اخوانی در منطقه (آنکارا – دوحه – حماس) در خصوص مسایل سوریه و تاکید آنها برای دستیابی به صلح پایدار در این کشور، حکایت از رویکرد جدید آنها درخصوص مساله بحران سوریه می باشد، بحرانی که در حال پایان دوازدهمین سال خود می باشد.
هرچند به غیر از حماس تاکنون اقدام عملی از سوی آنکارا و دوحه درخصوص مساله سوریه انجام نشده و فقط در حد سخن و اظهار مواضع بوده، اما این رویکرد با استقبال کارشناسان و تحلیل گران مسایل منطقه مواجه شده است، چراکه آنها معتقدند که با نزدیکی دیدگاههای مختلف در میان کشورهای اسلامی می توان در مقابل توطئه های استکبار و صهیونیستم جبهه واحدی تشکیل داد.
با شروع بحران سوریه در اسفند سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) و پس از مدتی تبدیل آن به جنگ بین المللی، رژیم صهیونیستی و کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان ، ترکیه و قطر عملا به حمایت از تروریست های تکفیری  پرداختند؛ جنگی که تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار سوری کشته و ۱۲ میلیون نفر از مردم این کشور نیز آواره شدند؛ اما با پایمردی ارتش و مردم سوریه، جبهه مقاومت اسلامی و نیروی هوایی روسیه، تروریست ها به ویژه گروه تروریستی داعش (در آذر ماه ۱۳۹۶)  و حامیان غربی – عربی – صهیونیستی آنها شکست خورده و هم اکنون فقط حدود ۴ درصد خاک سوریه در دست تروریست ها می باشد.
قطر و عربستان در طول حدود ۱۲ سال گذشته تامین مالی بحران سوریه را به عهده داشته اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha