گسترش همکاری ایران و چین وظیفه رسانه های دو کشور را سنگین تر کرده است

تهران - ایرنا - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی روز سه شنبه با راهبردی خواندن روابط ایران و چین‌ گفت: قرارداد همکاری ۲۵ساله، وظیفه رسانه‌های دو کشور در همکاری‌های آینده را سنگین‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی نادری» در دیدار «ژانگ هائو» رئیس دفتر خبرگزاری شین هوای چین در منطقه غرب آسیا در حاشیه هجدهمین مجمع عمومی اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه در تهران با تأکید بر تقویت همکاری اعضای اوآنا اظهار داشت:اوآنا باید برای مقابله با جریان یک‌سویه رسانه‌ای غرب، قوی‌تر در صحنه رسانه‌ای آینده حضور داشته باشد.

نادری با اشاره به روابط خوب ایرنا و شین‌ هوا، اظهار داشت: خبرگزاری ایرنا اخبار خود را به ۱۰ زبان اصلی دنیا منتشر می کند که زبان چینی یکی از آنها است و این موضوع نشان‌گر اهمیت چین و زبان چینی برای ما است.

وی با اشاره به معرفی قریب‌الوقوع نماینده جدید خبرگزاری ایرنا در پکن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای و قرارداد راهبردی همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین اشاره کرد وگفت که این رویدادها وظیفه ایرنا و شین‌هوا برای حضور قوی‌تر و موثرتر در صحنه رسانه‌ای آینده را سنگین‌تر می کند.

«ژانگ هائو» رئیس دفتر خبرگزاری شین هوای چین در منطقه غرب آسیا هم در این دیدار با اشاره به تلاش ایرنا برای برگزاری اجلاس اوآنا در عالی‌ ترین سطح اظهار داشت: خبرگزاری ایرنا برای اوآنا اهمیت ویژه‌ای قائل شده که امیدوارم برگزاری این نشست دستاوردهای خوبی به دنبال داشته باشد.

وی افزود: در سه سال اخیر که به خاطر کرونا شرایط خاصی بر جهان حاکم بوده و بسیاری از نظامات کار و زندگی به هم ریخته، روابط رسانه‌ها نیز متأثر از این بیماری کاهش یافته بود اما امیدواریم اجلاس تهران سرآغازی برای توسعه همکاری خبرگزاری های منطقه آسیا و اقیانوسیه باشد.

رئیس دفتر خبرگزاری شین‌هوا در غرب آسیا با ابراز خرسندی از انتشار اخبار ایرنا به زبان چینی اعلام کرد: «خبرگزاری شین‌هوا در تلاش است به زودی بخش خبری فارسی زبان خود را راه‌اندازی کند» و در این مسیر نیازمند همراهی و همکاری ویژه خبرگزاری ایرناست.

مدیرعامل ایرنا نیز با ابراز خرسندی و استقبال از فعال شدن بخش فارسی شین‌هوا، قول مساعد داد در این خصوص از هیچ کمک و تلاشی دریغ نخواهد کرد.

هجدهمین اجلاس خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه از دیروز در  تهران آغاز شده است و در این اجلاس دو روزه ۶۰ نفر از روسا، مدیران و سردبیران ارشد از ۳۵ کشور عضو اوآنا حضور دارند.

«اوآنا» (OANA) نام اختصاصی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه The Organization of Asia-Pacific News Agencies است که در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ میلادی (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد.

دکتر سیدضیا هاشمی مدیرعامل سابق ایرنا درخواست نامزدی ایرنا برای ریاست دوره‌ای اوآنا در دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ را همزمان با چهل و سومین نشست هیأت اجرایی این سازمان، شهریور ۹۷ در تهران، ارائه داد که با استقبال حاضران در نشست تهران مواجه شد.

اعضای سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) در نشست هفدهمین مجمع عمومی این اتحادیه در سئول پایتخت کره‌جنوبی با رای مثبت خود نامزدی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را برای ریاست دوره آتی این سازمان به تصویب رساندند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha