۱۸۷۰ پژوهشگر ایرانی در فهرست پژوهشگران پُراستناد ۲ درصد برتر دنیا قرار گرفتند

تهران- ایرنا- رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری گفت: تعداد یکهزار و ۸۷۰ پژوهشگر از بین ۲۰۰ هزار ۴۰۹ پژوهشگر بین‌المللی، با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران در «فهرست دانشگاه استنفورد»، حضور دارند که نسبت به سال رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری، سیداحمد فاضل‌زاده افزود: در چند سال اخیر، تعدادی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد با استفاده از داده‌­های پایگاه اسکوپوس اقدام به ایجاد پایگاه داده­ و محاسبه شاخصی به نام شاخص استنادی مرکب کردند.

فاضل زاده ادامه داد: این فهرست در کشور ما با نام «فهرست دانشگاه استنفورد» شناخته شده است. هدف این پایگاه داده، ارائه مجموعه ­ای از سنجه ­های استنادی استاندارد برای ارزیابی تاثیراستنادی دانشمندان در رشته ­ها و حوزه ­های علمی مختلف در سطح جهان است.

شاخص استنادی مرکب، مجموعه­ ای از چند شاخص استنادی مجزاست که پژوهشگران دانشگاه استنفورد در مقاله سال ۲۰۱۶ خود معرفی و محاسبه کرده ­اند. این شاخص­ ها مبتنی بر تعداد استنادات دریافتی مقالات دانشمندان و جایگاه­‌های نویسندگی آنها (الگوی هم-­نویسندگی) و شاخص هرش است.

۱۸۷۰ پژوهشگر ایرانی در فهرست پژوهشگران پُراستناد ۲ درصد برتر دنیا قرار گرفتند

رئیس موسسه استناد ادامه داد: بر اساس تازه ترین به ­روز­رسانی این پایگاه داده، دامنه پوشش داده­ ها از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۱ است. این فهرست دربرگیرنده نویسندگان پراستناد براساس شاخص استنادی مرکب و جزو دو درصد پراستناد در ۲۲ حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۶ حوزه فرعی است.

وی اظهار داشت: در آخرین نسخه این پایگاه داده، با محاسبه استنادات در سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۸۷۰ پژوهشگر از بین تعداد کل ۲۰۰ هزار ۴۰۹ پژوهشگر بین المللی با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

فاضل زاده گفت: نمودار ذیل روند تغییرات تعداد کل پژوهشگران ایرانی پراستناد دو درصد را در سال­‌های گذشته این پایگاه داده نشان می­‌دهد. تعداد پژوهشگران ایرانی در دو سال اخیر در مقایسه با سال­‌های گذشته، رشد چشمگیری داشته است.

۱۸۷۰ پژوهشگر ایرانی در فهرست پژوهشگران پُراستناد ۲ درصد برتر دنیا قرار گرفتند

وی ادامه داد: در آخرین نسخه این پایگاه داده، با محاسبه استنادات در طول دوره خدمت علمی در بازه ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۱، تعداد ۷۱۵ پژوهشگر با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران از بین تعداد کل ۱۹۵ هزار و ۵۰۶ پژوهشگر بین‌المللی حضور دارند.

افزون بر این در جدول ۱، تعداد ۸۰ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران که حداقل دارای ۵ پژوهشگر پراستناد ۲ درصد هستند، براساس پایگاه داده استنفورد در سال ۲۰۲۱ ارائه شده است.

۱۸۷۰ پژوهشگر ایرانی در فهرست پژوهشگران پُراستناد ۲ درصد برتر دنیا قرار گرفتند

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha