افشاردوست: با ستاره‌های پیشین هم مدال جهانی نگرفتیم/ جزو ۴ قدرت برتر والیبال دنیا نیستیم

تهران- ایرنا- عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال گفت: ما در ۱۰ سال گذشته ستاره هایی مثل امیر غفور، محمد موسوی، سعید معروف و ... داشتیم که در والیبال دنیا هم جزو بهترین‌ها بودند؛ اما با همین ستاره‌ها یک مدال جهانی هم کسب نکردیم.

محمود افشاردوست در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص اینکه آیا سطح فنی لیگ برتر والیبال ایران در حد و اندازه‌های سطح فنی تیم ملی است یا خیر، اظهار داشت: برای بررسی سطح لیگ برتر والیبال ایران باید چند موضوع مهم را مدنظر قرار داد. یکی از این موضوعات، وضعیت زیرساخت‌ها و همینطور ساختار باشگاه‌هاست. در این زمینه فاصله زیادی بین لیگ ایران با لیگ‌های معتبر دنیا مثل ایتالیا، لهستان، روسیه یا حتی ترکیه و ژاپن وجود دارد. 

وی افزود: در حال حاضر ما کمتر تیمی را در والیبال ایران داریم که دارای سالن اختصاصی باشد. در ساختار هم فاصله زیادی با تیم‌های بزرگ دنیا داریم. ضمن اینکه مسائل دیگری مثل کیفیت فنی مسابقات، سطح داوری و ... هم وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.

مدرس فدراسیون جهانی والیبال تصریح کرد: در خصوص مقایسه سطح فنی لیگ برتر ایران با لیگ‌های معتبر جهانی هم فاصله معناداری وجود دارد. در این خصوص می‌توان یک کار علمی انجام داد و آمارهای فنی لیگ ایران را در پایان نیم فصل و همینطور در پایان فصل استخراج و آنها را با استانداردهای جهانی مقایسه کرد. این مقایسه نشان خواهد داد که مثلا در دریافت‌ها یا دفاع روی تور و سایر بخش‌ها چقدر با لیگ‌های معتبر دنیا فاصله داریم. یکی از مهمترین ضعف‌های والیبال ایران، میزان اشتباهات فردی است. این اشتباهات فردی در لیگ دیده می‌شود و وقتی حل نشود تیم ملی را در مسابقات حساس دچار مشکل می‌کند.

افشاردوست درباره اینکه به نظر می‌رسد لیگ برای فدراسیون والیبال اهمیت چندانی ندارد، عنوان کرد: لیگ نمی‌تواند برای فدراسیون مهم نباشد. البته با وجود اینکه سال‌ها لیگ برتر برگزار شده اما هنوز باشگاه‌ها فاقد ساختار استاندارد هستند. این مسئله چندان به فدراسیون مربوط نیست. ضمن اینکه بسیاری از تیم‌های دولتی و صنعتی با تغییرات کلان مدیریتی منحل می‌شوند که این مسئله یکی از ضعف‌های ورزش کشور است. در این خصوص فدراسیون والیبال می‌تواند با وزارت ورزش به توافقی دست پیدا کند تا با تغییر مدیریت شاهد انحلال تیم‌ها نباشیم.

ملی‌پوش سال‌های دور والیبال ایران در مورد اینکه چرا توقعات از تیم ملی بیش از حد است، اظهار داشت: به نظر من قدرت والیبال ما در حد ۱۰ قدرت برتر دنیا است. ما در ۱۰ سال گذشته ستاره هایی مثل امیر غفور، محمد موسوی، سعید معروف و ... داشتیم که در والیبال دنیا هم جزو بهترین ها بودند؛ اما با همین ستاره‌ها یک مدال جهانی هم کسب نکردیم. البته جزو چهار تیم لیگ ملت ها شدیم و سوال این است که حضور در نیمه نهایی لیگ ملت‌ها به این معناست که والیبال ایران جزو ۴ قدرت برتر دنیا محسوب می‌شود؟ جواب من خیر است. ما دوست داریم در همه رشته ها بهترین نتیجه را کسب کند. وقتی تیم ملی می‌بازد همه ناراحت می‌شوند. عملکرد بازیکنان در برخی تورنمنت ها آنقدر عالی است که باعث بالا رفتن توقعات می‌شود. اما برای حضور مداوم در اوج باید برنامه ریزی صورت گرفت. یکی از این برنامه‌ریزی‌ها باید برای اصلاح لیگ باشد. همه قدرت‌های برتر والیبال دنیا دارای لیگ‌های معتبری هستند و این مسئله می‌تواند برای ما یک چراغ راه باشد.

وی افزود: ما این پتانسیل را داریم که پیشرفت کنیم و حتی روزی جزو ۴ قدرت برتر والیبال دنیا شویم؛ اما باید خیلی چیزها را تغییر دهیم. اولین تغییر باید در ساختار باشگاه‌ها رخ دهد. باید در این زمینه به کشورهایی که جزو قدرت‌های والیبال دنیا محسوب می‌شوند نزدیک شویم. اگر ساختار باشگاه‌ها اصلاح نشود حفظ همین جایگاه هم سخت است.

افشاردوست در خصوص پدیده خرید و فروش امتیاز تیم‌ها در لیگ ایران، تصریح کرد: چنین اتفاقاتی در دنیا رخ نمی‌دهد و یا اگر هم رخ می‌دهد من اطلاعی ندارم. مشکلی که والیبال ایران در باشگاه‌داری دار این است که باشگاه‌ها ثبات ندارند و به یکباره منحل می‌شوند. باشگاه‌ها باید به دنبال درآمدزایی پایدار بروند و حق کپی‌رایت، تبلیغات روی پیراهن و حق پخش تلویزیونی می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشند. با شرایط فعلی استان‌ها باید در حمایت از تیم‌های‌شان کمک ویژه‌ای کنند و اگر از تمام ظرفیت‌های استان‌ها استفاده شود دیگر خبری از انحلال تیم‌ها نخواهد بود.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال درباره جلسه کمیته فنی پیرامون بررسی عملکرد تیم‌های ملی والیبال عنوان کرد: جلسه بسیار خوبی برگزار شد و در این جلسه بدون رودربایستی موضوعات مختلف و نگرانی هایی که کارشناسان داشتند عنوان شد. این بحث‌ها می‌تواند به تیم ملی کمک کند. صحبت‌هایی هم که من در جلسه کمیته فنی انجام دادم پیرامون فاصله زمانی بین لیگ ملت ها و مسابقات قهرمانی جهان بود. بر خلاف لیگ ملت‌ها در مسابقات جهانی افت کردیم. اعتقاد دارم ۲۰ روزی که بین این دو رویداد بود به خوبی مدیریت نشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha