۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۱۷
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84921867
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۱ میلیون دلار کالا از طریق مرزنشینان کردستانی وارد کشور شد

سنندج- ایرنا- معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ۳۱ میلیون دلار کالا از طریق کارت مرزنشنیان استان در ۶ ماهه نخست سال جاری وارد کشور شد.

طاها سمیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرزنشینانی که در شعاع ۲۰ کیلومتر d مرز سکونت دارند مشمول معافیت سود بازرگانی و تخفیف گمرکی می شوند.

وی با اشاره به اینکه کردستان دارای سه بازارچه موقت غیررسمی شامل سیرانبند در بانه، مله خورد در سروآباد و خانم شیخان در مریوان است، افزود: ۷۶ هزار و ۱۸۱ نفر از مرزنشینان مشمول این تخفیف هستند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: در ۶ ماهه نخست سال جاری،  کارت بازرگانی ۵۶ هزار و ۳۰۸ نفر معادل ۲۳ هزار و ۶۱۳ سرپرست خانوار فعال بوده است.

سمیعی با اشاره به اینکه با استفاده از این کارت ها حدود ۱۰۰ قلم کالا که ورود آنها از طریق کارت بازرگانی تجار ممنوع بوده، وارد کشور شده است، اعلام کرد: ارزش میزان کالای وارد شده در نیمه نخست سال جاری ۳۱ میلیون دلار بوده است.

وی گفت: هر فرد دارای کارت مرزنشینی، هفت میلیون ریال و هر خانوار چهار نفری ۲۸ میلیون ریال از معافیت بازرگانی واردات ۱۰۰ قلم کالا بهره مند می شود که این مبلغ توسط کارگزاران به حساب مرزنشنیان پرداخت می شود.  

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: مجموع تخفیف گمرکی ناشی از واردات کالا با استفاده کارت های مرزنشینی در نیمه نخست سال جاری یک هزار و ۶۴ میلیارد ریال  بوده است.

کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد که در امتداد این میزان مرز مشترک هم بازارچه رسمی سیرانبند در بانه و بازارچه‌های غیررسمی خانم‌شیخان در مریوان و مله‌خورد در سروآباد فعال هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha