ضرورت همکاری‌های رسانه‌ای برای مقابله با چالش‌های جدید دنیای رسانه

تهران- ایرنا- نماینده فدراسیون خبرگزاری‌های آفریقا بر اهمیت همکاری‌های رسانه‌ای برای مقابله با چالش‌های جدید دنیای رسانه از جمله انتشار گسترده اخبار جعلی (فیک نیوز) تاکید کرد.

خانم "امو باری سانا " مدیر خبرگزاری رسمی ساحل عاج و معاون اول فدراسیون آتلانتیک خبرگزاری‌های آفریقا (فاپا -FAAPA) که برای حضور در هجدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا به تهران آمده است، این مطلب را عصر سه شنبه در مراسم اختتامیه هجدهمین اجلاس اوآنا در تهران بیان کرد.

وی افزود: تحولات عمیقی آینده جهان را به ویژه در زمینه اطلاعات و اخبار چندرسانه‌ای تحت تاثیر قرار داده است و همین امر همه خبرگزاری‌ها را با هجوم گسترده شبکه‌های اجتماعی و گسترش اخبار جعلی به چالش می‌کشد.

امو باری سانا افزود: به‌ویژه در دوران پس از همه‌گیری کرونا که جهان را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد، باید تلاش‌های هماهنگ (رسانه‌ای) را برای مقابله با چالش‌های عصر دیجیتال در زمینه خبررسانی افزایش داد.

مدیر عامل خبرگزاری ساحل عاج ادامه داد، به همین منظور فاپا به تازگی نشستی را با موضوع «پساکرونا؛ چالش‌ها و فرصت‌ها برای خبرگزاری‌های آفریقا برگزار کرد که یکی از اهداف آن تعریف چشم‌اندازی برای شناسایی راهبردهای جدید برای توسعه خبرگزاری‌ها مبتنی بر اصول سازگاری، نوآوری و خلاقیت بود.

باری سانا زمینه‌های همکاری خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه را با خبرگزاری‌های آفریقایی بیش از هر زمان دیگر مهم ارزیابی کرد و افزود: این زمینه‌ها، همکاری در چارچوبی پویا برای ترویج مشارکت و همکاری نزدیک‌تر را با تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه‌های مورد نظر طرف‌ها می‌طلبد.

وی با ابراز خرسندی از حضور در این در رویداد رسانه‌ای، گفت: امیدوارم این نشست اهرمی برای تقویت همکاری‌های نزدیک‌تر و بیشتر میان اوآنا و فاپا باشد. به قول هانری فورد نویسنده انگلیسی که می‌گوید گردهم آمدن یک آغاز است، کنار هم ماندن یک پیشرفت و با یکدیگر کار کردن یک موفقیت است.

وی در آغاز سخنان خود در معرفی فاپا که به تازگی به‌ عنوان عضو ناظر اوآنا برگزیده شده است، گفت: فدراسیون آتلانتیک خبرگزاری‌های آفریقا حدود سی خبرگزاری رسمی را گردآورده و هدف آن ترویج همکاری‌ و تبادل تجربیات میان خبرگزاری‌های قاره آفریقا در همه زمینه ها از جمله خبررسانی، ارتباطات، آموزش، سازوکارهای خبررسانی، محصولات دیجیتال و چندرسانه‌ای است.

هجدهمین مجمع عمومی «سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام» (اوآنا) از دیروز (دوشنبه ۲ آبان ماه) در تهران با حضور هیات هایی از ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور عضو این سازمان آغاز شد.

در این نشست ریاست دوره ای سه ساله از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) واگذار شد. این نشست دو روزه امروز در تهران با صدور اعلامیه ای به کار خود پایان می دهد.

«اوآنا» (OANA) نام اختصاری و مخفف The Organization of Asia-Pacific News Agencies است در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ میلادی (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha