۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۲۹
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84921238
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

برای نخستین بار در کشور آفت شپشک آردآلود پنبه شناسایی شد

گنبدکاووس- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: برای نخستین بار در کشور آفت شپشک آردآلود پنبه به شکل محدود در شهرستان‌های گرگان و رامیان شناسایی شد.

کیانوش حق‌نما روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: نمونه این آفت‌ که پیش از این در مزارع پنبه کشورهای پاکستان و هندوستان باعث بروز خسارت شد، در استان گلستان جمع آوری و توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور مورد تایید قرار گرفته است.

وی افزود: این آفت که به شکل خیلی محدود در حاشیه زمین‌های کشاورزی اختصاص یافته به کشت پنبه در گرگان و رامیان قبل از گسترش در سطح مزارع مشاهده شد، تاکنون خسارتی به کشاورزان گلستان وارد نکرده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: ۲۰۴ گونه گیاهی از جمله گوجه فرنگی، کنجد، آفتاب گردان، هندوانه، خربزه، خیار، ذرت، انار، انجیر و مرکبات میزبان آفت شپشک آردآلود هستند و برای نخستین بار در کشور این آفت بر روی پنبه در این استان مشاهده شد.

حق‌نما ادامه داد: این آفت که به صورت نقاط سفید و پودری است قابلیت خسارت‌زایی ۳۰ تا ۸۰ درصدی بر روی گیاه میزبان دارد و شیره گیاه را مکیده و باعث از بین رفتن بوته، کاهش عملکرد و کوچک‌شدن میوه آن می‌شود.

 به گفته وی، شپشک آردآلود یکی از آفت‌های خطرناک گیاهان به حساب می‌آید که به صورت گروهی به گیاه حمله کرده و با ایجاد زخم و مکیدن شیره گیاه باعث نابودی آن می‌شود و از شیره قسمت‌های مختلف گیاهان تغذیه می‌کند و در مدت فعالیت‌، خود را به گیاه چسبانده و لایه‌ای از پوشش پودری به دور خود ترشح می‌کنند که نقش حفاظت از آن را به عهده دارد.

وی افزود: برای مبارزه با این آفات باید برگ‌ها و شاخه‌های آلوده گیاه را قطع و در زیر خاک مدفون کرد و یک نوع کفشدوزک که در استان گلستان هم زیست می‌کند را می‌توان در مبارزه بیولوژیک علیه این آفت مورد استفاده قرار داد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان اظهارداشت: همچنین بهترین راه مبارزه شیمیایی استفاده از سمومی است که وارد جریان شیره گیاهی شده و به دلیل استفاده حشره از شیره گیاه در نهایت وارد بدن حشره می‌شود، چنین سمومی را سموم سیستمیک می‌نامند.

کشت پنبه در گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اواسط فروردین ماه با ریختن بذر در زمین آغاز و با برداشت محصول در شهریور و مهر به پایان می‌رسد.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوریکه بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

استان گلستان با این جمعیت بهره برداران کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha