اجلاس اوآنا، پوشالی بودن تبلیغات رسانه ای غرب علیه ایران را نشان داد

تهران - ایرنا - یک فعال رسانه ای و مدیر مسئول پیشین روزنامه الوفاق با بیان اینکه جنگ رسانه ای غرب برای وارونه نشان دادن حقایق در ایران همواره وجود داشته است، گفت: ادعای غربی ها مبنی بر ناامنی در ایران با برگزاری اجلاس اوآنا و حضور هیات های رسانه ای در کشورهای غربی نقش بر آب شد.

«مصیب نعیمی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به برگزاری اجلاس «سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام» (اوآنا) در تهران اظهار داشت: این اتحادیه مهمترین مجمع رسانه ای بویژه در حوزه آسیا به شمار می رود که سابقه فعالیت ها و همکاری های رسانه ای خوبی را در تاریخ خود ثبت کرده است.

وی اظهار داشت: اگرچه در دهه های گذشته به دلیل نوع فعالیت رسانه ای، این اتحادیه کارکرد دیگری داشت و رسانه ها را به همگرایی و همکاری خبری ترغیب می کرد اما امروز با توسعه ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی، نیاز است این اتحادیه نیز روند تکاملی خود را طی کرده و خود را به همکاری های مشترک و شناساندن کشورها به یکدیگر برای توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بین کشورها معطوف نماید.

نعیمی در ادامه با اشاره به گستره جغرافیایی وسیع قاره آسیا و اقیانوسیه، اظهار داشت: ماهیت این اتحادیه در دوره جدید ارتباطات جهانی می بایست با همکاری های اقتصادی و معرفی ظرفیت های اقتصادی کشورهای عضو پیوند یابد.

این فعال رسانه ای با یادآوری اینکه همچنان اعضای اوآنا به ارتباطات خبری و رسانه ای با یکدیگر نیاز دارند، اظهار داشت: کشورهای عضو ظرفیت های رسانه ای فراوانی در اختیار دارند که می تواند به جریان خبررسانی درست و فارغ از نظام سلطه رسانه ای غرب کمک کند.

وی در ادامه تولید اخبار را از وظایف روزمره رسانه ها در عصر حاضر دانست و افزود: آنچه در این برهه اهمیت دارد، توسعه روابط در چهارچوب توانمندی کشورها با یکدیگر است که مبادله اخبار به چند زبان زنده دنیا یکی از ظرفیت هایی است که اعضای اوآنا از آن برخوردار هستند.

نعیمی با یادآوری اینکه برگزاری نشست های هماهنگی بین خبرگزاری ها به شناخت بهتر آنها از یکدیگر منجر می شود و می تواند نقش ارزنده ای در توسعه جریان های رسانه ای داشته باشد، اظهار داشت: اوآنا حتی می تواند بیش از اتحادیه های مشابه خبری در عرصه اطلاع رسانی جهانی نقش آفرین باشد.

وی خاطر نشان کرد: در نظام رسانه ای غرب سطله اخبار و ارایه اطلاعات در انحصار چند خبرگزاری بین المللی است و سایر رسانه ها از نظر توانمندی و تاثیرگذاری خود را در سطح آنها نمی دانند در حالی که در اوآنا خبرگزاری های قدرتمند و موثری وجود دارند که می توانند مقابل سطله رسانه ای غرب بایستند.

این فعال رسانه ای در ادامه با اشاره به اینکه در هفته های گذشته برخی کشورها با هدف سیاهنمایی علیه ایران سعی داشتند فضای عمومی کشورمان را نا امن جلوه دهند، اظهار داشت: این در حالی است که در اجلاس اوآنا در تهران بیش از 40 هیات رسانه ای از کشورهای آسیایی و اقیانوسیه حضور یافته اند.

وی تاکید کرد: این حضور نشان می دهد که رسانه های مستقل از واقعیت تحولات و ماهیت تبلیغات غرب خبر دارند و تحت تاثیر این سیاهنمایی ها قرار نمی گیرند.

نعیمی در ادامه به ظهور رسانه های قدرتمند در شرق اشاره کرد و گفت: با توجه به قدرت گرفتن کشورهای شرقی در حوزه اقتصاد و تبدیل شدن این کشورها به بازار بزرگ تولید و مصرف کالاها، وجود رسانه های قدرتمند نیز ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی کشورها خواهد بود.

وی شکل گیری اتحادیه اوآنا را اقدامی برای مقابله با تک صدایی در عصر حاضر برشمرد و گفت: رقابت با رسانه های بین اللمللی در انعکاس وقایع به شکل درست و ارایه مسیرهای جدید خبری در مواجهه با رسانه های غربی از جمله اهداف آن بوده است.

این فعال رسانه ای خواستار آن شد که اعضای اوآنا برای شکل گیری جبهه واحد خبری، ظرفیت ها و توانمندی های کشورهای خود را به یکدیگر معرفی کنند.

هجدهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) از امروز - ۲ آبان - با حضور مدیران، روسای خبرگزاری‌ها و فعالان رسانه‌ای کشورهای عضو در تهران به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آغاز به کار کرد. این اتحادیه در سال ۱۹۶۱ تأسیس و امروزه ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور عضو آن می‌باشند. ایرنا در این اجلاسیه به مدت ۳ سال ریاست این اتحادیه را برعهده خواهد گرفت.

«اوآنا» (OANA) نام اختصاری و مخفف The Organization of Asia-Pacific News Agencies است در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ میلادی (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) تاسیس شد.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha