۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84921025
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت رسانه آمریکایی از تغییرات سیاسی در چین و تاثیر آن در روابط با واشنگتن

 تهران-ایرنا- تارنمای سی ان بی سی نوشت: انتصابات جدید در بالاترین رده سیاسی در چین ممکن است به تاکید بیشتر بر روابط با آمریکا اشاره داشته باشد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این رسانه با استناد به گزارش های رسانه های چین از ملحق شدن «یانگ ایی» وزیر خارجه چین به «پولیتبرو/Politburo» دفتر سیاسی مرکزی حزب کمونیست چین به عنوان دومین قدرت برتر این کشور خبر داد.

یانگ ایی در حالی به پولیتبروی جدید ملحق شده است که انتظار می رفت وی بازنشسته شود.

این تغییرات جدید نشان داد که «یانگ جی چی» دیپلمات با سابقه ای که از نزدیک درگیر روابط آمریکا و چین بود در دفتر سیاسی باقی نمانده است. وی ریاست دفتر امور خارجه کمیته مرکزی حزب را برعهده داشت و به طور گسترده ای انتظار می رفت بازنشسته شود.

همچنین به نوشته این رسانه، کین کانگ سفیر چین در آمریکا یکی از اعضای جدید کمیته مرکزی است که فهرست آن را روز یکشنبه منتشرشد. وی نقش فعالی را در ارتباط با جامعه و تجار آمریکایی داشته  است.

به گفته دالی یانگ کارشناس علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو اظهارات اخیر یانگ جی چی در سفری که به نیویورک داشت، نشان  داد که تمایل جدی برای عقب نشینی از روابط به شدت رقابتی آمریکا با چین وجود دارد.

این کارشناس مدعی شد: به ویژه با توجه به چالش هایی که چین برای حفظ رشد اقتصادی خود با آن مواجه است، ممکن است فرصتی برای تنش زدایی در روابط پکن-واشنگن وجود داشته باشد.  

وی به دهه ۱۹۷۰ و دوران انقلاب فرهنگی اشاره کرد که دوران دشواری برای اقتصاد چین بود و مائو تسه دونگ رهبر وقت چین تصمیم به برقراری روبط با آمریکا گرفت.

این رسانه افزود: شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و جو بایدن همتای آمریکایی او، از زمان روی کار آمدن بایدن دیداری نداشته اند.

همه گیری کرونا از اویل سال ۲۰۲۰ آغاز شد و مانع از سفرهای بین المللی شد. این در حالیست که تدابیر کنترلی شدید در چین به دلیل کرونا دیدار دیپلمات ها را دشوار کرده است.

شی جین پینگ و بایدن قبلا هنگامی که بایدن پست های دیگری در دولت آمریکا داشت دیدارهایی با یکدیگر انجام داده بودند.

بایدن گفته است که اگر رئیس جمهوری چین در اجلاس گروه بیست در ماه نوامبر شرکت کند با وی دیدار خواهد کرد.

وزارت خارجه چین هفته گذشته از پاسخ به سوالی در تایید حضور رئیس جمهوری چین در این اجلاس خودداری کرد و گفت در زمان مقتضی اخبار مربوط به آن را منتشر خواهد کرد.

سی ان بی سی نوشت: تنش در روابط آمریکا و چین در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا بالا گرفت. ترامپ از تعرفه و تحریم برای فشار بر چین به بهانه انتقادها از عملکرد غیرعادلانه تجاری دولت این کشور استفاده کرد.

دولت بایدن بارها گفته که آمریکا در رقابت با چین است و بسیاری از محدودیت های جدید را اعمال کرده است. از جمله ماه گذشته شرکت های آمریکایی تقریبا از فروش فناوری تراشه های پیشرفته به شرکت های تجاری چین منع شدند.

این رسانه افزود: دولت بایدن روابطش با کشورهای همپیمان را به ویژه بعد از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه تقویت کرده است. چین که همچنین میزبان ولادیمیر پوتین رئیس جهوری روسیه بوده از توصیف عملیات نظامی روسیه در اوکراین به عنوان تهاجم نظامی خودداری کرده است.

سی ان بی سی در ادامه مدعی شد: با این حال، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد روابط چین با روسیه اندکی سرد شده است.

لو یوچنگ، معاون وزیر امور خارجه که در دسامبر ۲۰۲۱ گفته بود «هیچ محدودیتی» برای دوستی چین با روسیه وجود ندارد، در ژوئن از سمت خود برکنار شد. او در مقابل بدون هیچ توضیحی به عنوان معاون سازمان رادیو و تلویزیون ملی منصوب شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha