رقابتی شدن بازار سویا به نفع کشاورزان در مازندران با حذف ارز ترجیحی دانه های روغنی

ساری- ایرنا- مراکز خرید تضمینی سویا از سوی اداره کل غله مازندران درحالی آماده خرید است که قیمت این محصول دانه روغنی در بازار ازسوی بخش خصوصی تا ۱۵هزار ریال در هر کیلو بیشتر به نفع کشاورزان خرید و فروش می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا در سال زراعی جاری قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی سویا از کشاورزان، با ۲ درصد ناخالصی و ۱۲ درصد رطوبت ۱۵۳ هزار و ۵۶۶ ریال خریداری می‌شود. این درحالی است که به دلیل حذف ارز ترجیحی و رقابتی شدن بازار دانه ها روغنی شرکت های بخش خصوصی هر کیلو سویا را تا ۱۸۰هزار ریال خریداری می کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ضمن تایید رقابتی شدن بازار سویا به نفع کشاورزان گفت که اکنون کارخانه های روغن کشی و شرکت های گنجاله سویا استقبال خوبی برای خرید بالاتر از قیمت تضمینی  نشان دادند.

عباس عباسپور شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگرچه دولت آماده خرید تضمینی از طریق شرکت غله به عنوان مباشر خرید است اما با رقابتی شدن بین کارخانه ها قیمت هر کیلو سویا اکنون نسبت به خرید تضمینی تا۱۵هزار ریال بیشتر است که به نظر می رسد با ورد دیگر کارخانه ها  قیمت سویا بالاتر نیز برود.

وی با ذکر این نکته که با توجه به نیاز و وابستگی کشور به واردات دانه روغنی ؛ با حذف ارز ترجیحی  رقابت برای خرید دانه روغنی بوجود آمده است ؛ بیان داشت که در صدد هستیم تا مشوق هایی را برای تولید بیشتر دانه های روغنی برای کشاورزان در نظیر بگیریم.

مدیر کل شرکت غله مازندران نیز  شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که دولت آماده خرید تضمینی سویا است و  ۹مرکز در شهرهای گلوگاه، بهشهر،نکا، میاندرود، ساری، جویبار برای خرید تضمینی سویا پیش بینی شده و آماده خرید هستند.

عباسعلی وفایی نژاد افزود : از آن جایی که سیاست دولت حمایت از کشاورزان است و به  محصولات تولیدی اساسی از جمله دانه های روغنی نیز نیاز جدی  و نظارت بر عرضه آن دارد ؛ اما امسال با حذف ترجیحی که دولت سیزدهم به آن اهتمام کرد سبب  رقابت بین شرکت های خصوصی و در نتیجه افزایش قیمت نسبت به خرید تضمینی شد.

وی قیمت تضمینی را کف قیمت بازار و البته رضایتبخش برای کشاورزان دانست و بیان داشت : به طور یقین همه محصولات دانه روغنی که در بازار توسط شرکت های خصوصی خریداری می شود به کارخانجات روغن و دیگر فرایند فرآوری در داخل کشور بر می گردد. چراکه با حذف ارز ترجیحی رانت و ویژه خواری از بین رفته است.

مدیر کل غله مازندران تاکید کرد که مراکز خرید تضمینی سویا در استان آماده خرید است و هر کشاورزی که علاقمند به عرضه محصولش در این مراکز است ؛می تواند سویا را با قیمت تعیین شده به این مراکز بفروشد.

طبق اعلام رسمی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران امسال ۴ هزارو ۷۷۲ هکتار  از زمین های استان زیر کشت دانه روغنی سویا رفته است که  ۷۰ درصد آن در اراضی دیمزار و در مناطق بالا دست و میانبند است پیش بینی می شود که  هشت هزارو ۲۲۰ تن سویا تولید شود.

متوسط تولید دانه روغنی سویا در اراضی دیمزار  یکهزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار و مزارع آبی ۲ هزارو ۵۰۰ کیلو گرم است.

پارسال قیمت تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی سویا با ۲ درصد ناخالصی و ۱۲ درصد رطوبت ۱۲۴ هزار و ۱۹۴ ریال بوده است. 

کلزا دیگر محصول مهم و اساسی دانه روغنی است که کشت آن  در مازندران به طور معمول از نیمه دوم شهریور در مناطق میان بند و ارتفاعات آغاز می شود و در زمین‌های شالیزاری جلگه ای نیز حداکثر تا پایان آذر است.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ، مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصول از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.
مازندران در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha