۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۲۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84919506
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کلزا برای نخستین‌بار در خراسان‌شمالی به صورت نشایی کشت شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: دانه روغنی کلزا برای نخستین بار در ۱۸ هکتار از مزارع شهرستان فاروج به صورت نشایی کشت شد.

وحید صباغ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با ‌همکاری کشاورزان برای نخستین بار در شهرستان فاروج کشت نشایی کلزا را با هدف کاهش میزان مصرف آب آغاز کرده که امیدوار هستیم با اجرای این ‌روش نوین کشت، شاهد افزایش بهره وری در واحد سطح نیز باشیم.

وی با اشاره به ‌مزایای کشت نشایی کلزا گفت: کاهش دفعات آبیاری، کاهش ‌هزینه بذر، افزایش کیفیت و عملکرد محصول، تراکم مناسب بوته، یکنواختی ‌کشت و عدم انتقال بیماری های خاکزاد و تخم حشرات از مزایای این نوع کشت است.

صباغ با تشویق کشاورزان استان برای استقبال از روش های جدید کشت، خاطرنشان کرد: نتایج کشت نشایی بعد از برداشت محصول اطلاع رسانی خواهد شد و در صورت کسب نتایج مطلوب، توسعه این نوع کشت در بین سایر بهره برداران در دستورکار خواهد قرار گرفت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، اظهار داشت: پیش بینی می شود در سالجاری کشاورزان در سطح ۷۰۰ هکتار از کشترازهای استان دانه روغنی کلزا کشت و یکهزار تن محصول برداشت کنند.

وی یادآور شد: کشاورزان در سال زراعی گذشته نیز یکهزار و ۲۰۰ هکتار کلزا کشت کرده بودند که از این سطح یکهزار و ۸۰۰ تن دانه روغنی کلزا برداشت شد.

صباغ با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، گفت: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

وی تصریح کرد: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد که در کنار آن سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

وی بر خودکفایی روغن تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا در سال های آینده با کشت انواع دانه های روغنی به خصوص کلزا، کنجد، گلرنگ، آفتابگردان، کاملینا و سایر موارد در این زمینه به تولید مناسب برسیم.

خراسان شمالی در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی  و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی  محسوب می شود

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha