برتری اروپایی‌ها در میزبانی؛ سوت آغاز جام جهانی در نخستین کشور اسلامی

تهران- ایرنا- سوت بیست و دومین دوره جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ۳۰ روز دیگر در شهر دوحه به صدا در خواهد آمد و این نخستین میزبانی یک کشور اسلامی از بزرگترین جشنواره فوتبال جهان به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، جشن ۹۲ سالگی برگزاری جام جهانی فوتبال در حالی تا یک ماه دیگر در ورزشگاه البیت قطر برگزار خواهد شد که تا کنون ۲۳ کشور از چهار قاره جهان میزبان ۲۲ دوره از جام جهانی فوتبال بودند. نخستین دوره جام جهانی در سال ۱۹۳۰ در کشور اروگوئه برگزار شد که تیم میزبان با برتری برابر یوگسلاوی سابق موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. با گذشت نزدیک به یک سده از برگزاری جام جهانی این برای نخستین بار  است که یک کشور از جهان اسلام میزبان بزرگترین جشنواره فوتبال جهان خواهد شد.

در بیست و یک دوره گذشته آمار جالبی در ادوار جام جهانی به ثبت رسیده که بازخوانی آن می‌تواند جالب باشد. در ۹۲ سال گذشته ۲۳ کشور میزبان جام جهانی فوتبال بودند که ۱۱ کشور از اروپا، پنج کشور از آمریکا جنوبی، سه کشور از آمریکا شمالی،  سه کشور از آسیا و یک کشور از آفریقا میزبانی این جشنواره فوتبالی را بر عهده داشتند.

۵۰ درصد از تمام میزبانی‌های جام جهانی فوتبال در قاره سبز بوده و قاره آفریقا با یک میزبانی در جایگاه آخر قرار دارد. آمریکا شمالی در فاصله ۱۰ سال ۲ بار میزبان جام جهانی فوتبال بود. جام‌های جهانی ۱۹۸۶ و ۱۹۹۴ به ترتیب در مکزیک و آمریکا برگزار شد. البته پیش از این مکزیک در سال ۱۹۷۰ نیز میزبان این رویداد مهم جهانی بود.

برتری اروپایی‌ها در میزبانی؛ سوت آغاز جام جهانی در نخستین کشور اسلامی
نخستین دوره جام جهانی

تنها میزبانی مشترک جام جهانی به قاره آسیا برمی‌گردد، جایی که کره و ژاپن به طور مشترک جام جهانی ۲۰۰۲ را برگزار کردند. آفریقا جنوبی نیز تنها کشور قاره سیاه است که میزبان جام جهانی ۲۰۱۰ بود.

 ایتالیا (۱۹۳۴ و ۱۹۹۰)، فرانسه (۱۹۳۸ و ۱۹۹۸) و آلمان (۱۹۷۴ و ۲۰۰۶)  هر کدام ۲ بار میزبان جام جهانی بودند. کشورهای انگلیس، سوئد، سوئیس، اسپانیا و روسیه دیگر میزبانان جام جهانی فوتبال بودند.

در کنار کشورهای فرانسه، ایتالیا و آلمان، کشور برزیل نیز در سال‌های (۱۹۵۰ و ۲۰۱۴) میزبان این تورنمنت بزرگ بود. کشورهای اروگوئه، آرژانتین و شیلی دیگر میزبانان جام جهانی در آمریکا جنوبی هستند. اروپا با ۱۱ میزبانی، آمریکا جنوبی پنج میزبانی، آمریکا شمالی سه میزبانی، آسیا ۲ میزبانی و آفریقا با یک میزبانی در جایگاه اول تا پنجم قرار دارند.

برتری اروپایی‌ها در میزبانی؛ سوت آغاز جام جهانی در نخستین کشور اسلامی

برزیل پرافتخارترین تیم جام جهانی فوتبال پنج عنوان قهرمانی خود را در کشورهای سوئد ۱۹۵۸، شیلی ۱۹۶۲، مکزیک ۱۹۷۰، آمریکا ۱۹۹۴ و کره و ژاپن ۲۰۰۲ جشن گرفته است. از نکات بارز این میزبانی ناکامی برزیل در هر ۲ دوره میزبانی جام جهانی است. برزیل در سال ۱۹۵۰ با شکست از اروگوئه نایب قهرمان شد و در سال ۲۰۱۴ نیز دیدار نیمه نهایی را ۷ بر یک به آلمان واگذار کرد. برزیل با باخت برابر هلند در سال ۲۰۱۴ به عنوان چهارم رسید.

برزیل و ایتالیا تنها کشورهایی هستند که ۲ دوره متوالی جشن قهرمانی در جام جهانی را برگزار کردند. ایتالیا در جام‌های جهانی ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸ قهرمان شد و برزیل نیز عنوان قهرمانی جام‌های جهانی ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ را به خود اختصاص داد.

قطر نخستین کشور جهان اسلام است که میزبانی جام جهانی را بر عهده دارد. همچنین مصر نخستین کشور اسلامی بود که در سال ۱۹۳۴ گام به مسابقات جام جهانی فوتبال گذاشت.

برتری اروپایی‌ها در میزبانی؛ سوت آغاز جام جهانی در نخستین کشور اسلامی

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha