وحشت کانادا از افزایش خشونت‌ها / اتاوا خرید و فروش اسلحه را ممنوع کرد

تهران- ایرنا- دولت کانادا برای حفظ امنیت شهروندان این کشور از طریق مقابله با خشونت به وسیله سلاح گرم از روز جمعه توقف خرید و فروش اسلحه دستی را در این کشور ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی، دفتر نخست وزیری کانادا در بیانیه‌ای در این باره گفت: کانادایی‌ها حق دارند در خانه، مدرسه و مکان‌های عبادت خود احساس امنیت کنند. با افزایش خشونت با اسلحه در سراسر کانادا وظیفه ما این است که اقداماتی فوری برای حذف این سلاح‌های مرگبار از جوامع خود انجام دهیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ممنوعیت اسلحه دستی همراه با لایحه موسوم به C-۲۱ که استفاده از تسلیحات خاص به سبک تهاجمی را تعریف و ممنوع می‌کند و شامل بررسی پیشینه افراد نیز می‌شود، قوی ترین اقدامات کنترل اسلحه در ۴۰ سال اخیر کانادا است. لایحه C-۲۱ در حال حاضر توسط پارلمان کانادا در حال بررسی است اما به احتمال قریب به یقین به صورت قانون تصویب خواهد شد زیرا حزب اقلیت لیبرال ترودو از حمایت حزب دموکرات جدید برخوردار است.

این بیانیه می‌افزاید: تجمیع سلاح‌های دستی بخشی از طرح جامع دولت برای مقابله با خشونت و سلاح است. ما قبلاً بیش از یک هزار و ۵۰۰ نوع سلاح گرم تهاجمی را ممنوع و قوانین کنترل اسلحه خود را تقویت کرده‌ایم.

به گزارش ایرنا، کانادا به نسبت همسایه جنوبی خود (آمریکا) از آمار جرم و جنایت کمتری برخوردار است با این حال در چند فقره تیراندازی و کشتار جمعی در این کشور، مقامات تصمیم گرفته‌اند قوانین مربوط به خرید و حمل سلاح را سخت‌تر کنند.

گسترش بی رویه خشونت در کشورهای غربی به ویژه آمریکا سبب شده تا عملا بسیاری از شهروندان این کشور در معرض خطر قرار گیرند و این موضوع کشورهای همسایه آمریکا به ویژه کانادا را نیز نگران کرده است.

بر اساس گزارش آمار کانادا که به تازگی منتشر شده، قتل‌های مربوط به سلاح گرم طی ۱۱ سال گذشته در این کشور ۳۷ درصد افزایش یافته است.

این گزارش همچنین نشان داد که در سال ۲۰۲۰، اسلحه‌های دستی در حدود ۷۵ درصد از سرقت‌های خشونت آمیز، همراه با ۶۰ درصد از قتل‌ها و سایر تخلفات منجر به مرگ و اقدام به قتل، دخیل بوده‌اند.

جرایم خشونت آمیز مرتبط با سلاح گرم، بخش کوچکی از جرایم خشونت‌بار گزارش شده توسط پلیس در کانادا را تشکیل می‌دهد.

در سال ۲۰۲۰، به عنوان سال اول همه‌گیری ویروس کرونا، ۸ هزار و ۳۴۴ قربانی جرایم خشونت‌آمیز گزارش‌شده توسط پلیس وجود داشت که در آن اسلحه در هنگام ارتکاب جرم کشف شد.

بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، افزایش قابل توجهی در میزان جرایم خشونت‌آمیز مرتبط با سلاح گرم در کانادا روی داده است.

نرخ قربانیان جرایم خشونت‌آمیز مرتبط با سلاح گرم در سال ۲۰۱۴ افزایش یافت و بیشترین افزایش ثبت شده بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ مشاهده شد. این افزایش در اکثر حوزه‌های قضایی در کانادا رخ داده است.

بخش عمده افزایش در میزان جرایم مرتبط با سلاح گرم بین دو دوره ۶ ساله در این کشور روی داده است.

در سال ۲۰۲۰، پلیس کانادا در مجموع ۷۴۳ قربانی قتل در کانادا یا نرخ ۱.۹۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر را گزارش کرد.

همچنین بر اساس تحقیقِ افکار عمومی که توسط اداره امنیت عمومی کانادا انجام گرفته است ۴۷ درصد از مردم این کشور بر این باورند که خشونت با اسلحه برای جامعه آنها تهدید محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha