۵۰۰ میلیون جمعیت کشورهای منطقه علاقه‌مند به محصولات کشاورزی ایران است

سمنان-ایرنا- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای اطراف علاقه‌مند به محصولات کشاورزی ایران است که این مساله فرصت و ظرفیت خوبی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد عسکری روز جمعه در آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان با حضور سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، گفت: پسته ایران بعد از نفت از جایگاه خوبی در زمینه صادرات برخوردار است و بسترسازی و زیرساخت‌های لازم باید فراهم شود تا با تولید بهتر، ایجاد انگیزه و امید و برطرف شدن بروکراسی ها صادرات دنبال شود. 

وی ادامه داد: فضای صادرات پسته جایگاه روبه رشد و مطلوبی است که باید تلاش کنیم تا در این راستا به اهداف لازم دست پیدا کنیم و پسته را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

عسکری اظهار داشت: طرح امنیت غذایی و رفع موانع تولید در راستای منفعت و ایجاد میل و رغبت برای تولیدکننده، حرکت رو به جلو و منحصر به فردی است که به خوبی دنبال می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: امروز امنیت غذایی موضوع جدی جوامع بشری در منطقه است که با توجه به جنگ اوکراین و روسیه کشورهای منطقه در این حوزه با چالش روبه رو شده اند که باید در این زمان با برنامه حرکت کنیم تا آسیب نبینیم.

عسکری به تعامل خوب بین دولت و مجلس در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به تعامل خوب بین مجلس و دولت و کمیسیون کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی، اتفاق های خوبی رقم خورده است و در این راستا طرح های خوبی به قانون تبدیل می‌شود تا امید و انگیزه لازم را ایجاد کند. 

وی افزود: در راستای حمایت از بخش کشاورزی و باغداری، در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ امکانات خوبی از جمله تسهیلات بانکی، بیمه محصولات کشاورزی، خرید تضمینی و ایجاد ایستگاه‌های تحقیقاتی برنامه‌ریزی شده است. 

عسکری به سند چشم انداز ۲۰ ساله و افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: توسعه همه جانبه بخش کشاورزی مورد توجه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزارت جهاد کشاورزی است که همه در تلاش هستیم تا در این زمینه به خوبی عمل کنیم. 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایجاد ایستگاه تحقیقاتی به ویژه در زمینه تولید محصولات کشاوزی می‌تواند اشتغال و ارزآوری خوبی برای منطقه و کشور به همراه داشته باشد و باید با شناسایی ظرفیت ها، امکان توسعه بیش از پیش فراهم شود.

نهمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان روز چهارشنبه با حضور مهمانهای خارجی، مسوولان ملی و استانی با هدف زمینه‌سازی برای بهبود محصول، کمک به فرآوری، معرفی تولیدات جانبی و ایجاد شور و نشاط در مردم، معرفی دامغان و پسته این شهرستان از روز بیست و هفتم مهرماه آغاز به کار کرده بود. 

آیین های افتتاح و اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته دامغان در فرهنگسرای شهید شاهچراغی دامغان برگزار و برنامه‌های جنبی متعددی نیز برای این جشنواره ملی پیش بینی شد که  برپایی بیش از ۲۰ غرفه عرضه محصولات و تولیدات مختلف، از جمله برنامه‌های این جشنواره سه روزه بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از ۱۷ هزار هکتار از وسعت باغ‌های استان سمنان مربوط باغ‌های پسته است. پسته یکی از ظرفیت‌های دارای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان سمنان است.

پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در زمینه پسته مشغول به کار هستند و سالانه ۲۱ هزار تن پسته در دامغان تولید می‌شود و ۱۲۴ مرکز فعال فرآوری پسته در دامغان فعال است که ۳۰ واحد مکانیزه محسوب می شود.

 دامغان یکی از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای  ایران  واقع در استان سمنان است که در مسیر رودخانه چشمه‌علی شکل گرفته و در دوره شاهنشاهی اشکانی اولین پایتخت اشکانیان در ایران بود. نام قدیم آن دِه‌مغان و صددروازه بوده‌است و دارای آثار باستانی فراوانی از جمله مسجد تاریخانه، تپه حصار، برج طغرل، پیر علمدار، قلعه‌های گرد کوه، مهر نگار و منصور کوه، است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha