۲۹ مهر ۱۴۰۱، ۳:۴۵
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84918887
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دیپلمات روس: ناتو برای مقابله با روسیه حاضر است اوکراین را ویران کند

تهران- ایرنا- ماکسیم بویاکیویچ معاون نماینده روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای مقابله با روسیه حاضر است اوکراین را ویران کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "ریا نووستی" روسیه، این دیپلمات در جلسه شورای دائمی سازمان گفت: پر واضح است که اروپایی در تلاش برای مقابله با روسیه در یک جنگ نیابتی هستند، نمایندگان بسیاری از کشورهای ناتو نه تنها تلاش می کنند که جنگ تا پایان باقی ماندن یک اوکراینی ادامه یابد، بلکه آمادگی دارند که اوکراین [را در رویارویی با مسکو] ویران کنند.

این دیپلمات روس افزود: هیچ تعبیر و تفسیری از تلاش افسارگسیخته اروپایی‌ها برای تجهیز اوکراین به سلاح جز [رویارویی نیابتی با روسیه] وجود ندارد.

وی همچنین گفت: این مسأله را می‌توان همچنین در متقاعد کردن رژیم کی‌یف برای جلوگیری از حل و فصل دیپلماتیک مناقشه روسیه و اوکراین مشاهده کرد.

این دیپلمات روسیه افزود: اروپایی‌ها حکومت اوکراین را به ادامه عملیات جنگی و حمله عامدانه به خاک روسیه تشویق می‌کنند.

وی گفت: این مسائل نشان می دهد که غرب از اوکراین به عنوان ابزار مقابله ژئوپلتیک با روسیه بهره می برد و اقدامات روسیه همسان و به اندازه میزان خطراتی است که ما را تهدید می‌کند.

سخنان این دیپلمات روسی پس از آن بیان می شود که وزیر دفاع انگلیس روز پنجشنبه از برنامه این کشور برای ارسال صدها موشک پیشرفته از جمله سامانه «امرام» که از قابلیت سرنگونی موشک‌های کروز برخوردار است به اوکراین خبر داد و ادعا کرد که متحدان غربی تلاش می کنند تا این کشور را برای دو سال آینده مسلح نگه دارند.

بن والاس در آستانه نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل مدعی شد: آخرین حملات روسیه به مناطق غیرنظامی اوکراین مستلزم حمایت بیشتر از کسانی است که به دنبال دفاع از کشور خود هستند. بنابراین امروز من مجوز عرضه موشک های ضد هوایی امرام به اوکراین را صادر کردم.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که دیروز ۵۰ کشور از حامیان بین‌المللی اوکراین به دنبال فشار مقامات این کشور بر متحدان غربی برای تقویت سیستم دفاعی در برابر حملات روسیه، گردهم آمدند تا هرچه سریع تر سیستم دفاعی اوکراین را تقویت کنند.

گروهی متشکل از ۵۰ کشور تحت رهبری آمریکا در مقر ناتو در بروکسل با هدف تمرکز بر پدافند هوایی اوکراین گفتگو کردند. الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین در پاسخ به این سوال که از این نشست چه انتظاری دارد، تنها سه کلمه گفت: «سیستم‌های دفاع هوایی»

به دنبال تلاش متحدان غربی اوکراین برای تجهیز سیستم های دفاعی این کشور، اولین سیستم برد متوسط Iris-T پس از تصمیم آلمان برای ارسال آن قبل از اینکه حتی آن را به نیروهای خود بدهد، وارد اوکراین شد.

ایالات متحده همچنین اعلام کرد که به دنبال تسریع در تحویل سامانه ضد موشکی و ضد پهپادی NASAMS خود به کی یف است و انتظار می‌رود اولین مورد از دو سامانه در هفته‌های آینده ارائه شود.

تعجیل در تقویت سیستم دفاعی اوکراین در حالی ادامه دارد که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور روز سه‌شنبه از رهبران گروه ۷ خواسته بود تا برای ایجاد یک «سپر هوایی» بر فراز کشورش در برابر بیش از هفت ماه از جنگ روسیه کمک کنند.

روسیه بارها نسبت به ارسال هرگونه سلاح به اوکراین هشدار داده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشتر در واکنش به تلاش کشورهای غربی برای ارسال موشک به اوکراین گفته بود که این مسئله تغییری در واقعیت جنگ ایجاد نکرده و تنها مدت بحران را طولانی‌تر خواهد کرد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha