استاندار چهارمحال وبختیاری : توسعه گلخانه‌ها در استان مورد توجه ویژه قرار گیرد

شهرکرد- ایرنا- استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های استان و توسعه بخش کشاورزی گفت: توسعه گلخانه‌ها در استان مورد توجه ویژه قرارگیرد تا زمینه اشتغال پایدار در استان فراهم شود.

به گزارش ایرنا، غلامعلی حیدری روز پنجشنبه در جلسه با معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی و رییس شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور افزود: با توجه به طبیعت و جغرافیای استان از سال‌های گذشته شغل مردم استان کشاورزی و دامپروری بوده است و در حوزه‌های دیگر به خصوص صنعت کمتر کار شده که این امر می‌طلبد در توسعه بخش کشاورزی و دامپروری به خصوص توسعه بخش گلخانه توجه ویژه شود.

به گفته وی،هم‌اکنون حدود ۴۰ هکتار گلخانه در استان فعال است که با توجه به ظرفیت‌های موجود در به خصوص منابع آبی، نیروی بیکار، موقعیت جغرافیایی و آب و هوا توسعه گلخانه‌ها نیاز به کار جهادی دارد.

وی اظهار داشت: با توسعه گلخانه بهره‌وی تولید افزایش و اشتغال پایدار فراهم می‌شود و قابلیت برداشت محصول در تمام طول سال وجود دارد که این امر باعث افزایش درآمد کشاورز و تولیدکننده می‌شود و در این استان به دلیل وضعیت آب و هوایی، توسعه  این بخش برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد کشاورزان وتولیدکنندگان ضروری است.

حیدری به کم بودن تعداد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان اشاره کرد و گفت: توسعه این زنجیره تولید از خام فروشی محصول جلوگیری و دست واسطه و دلال را از تولیدات کشاورزان کم خواهد کرد تا سود تولیدات به دست کشاورز و تولیدکننده برسد.

استاندار چهارمحال و بختیاری به بالا بودن نرخ بیکاری در استان و به طبع آن افزایش مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها و گسترش حاشیه نشینی به دلیل نداشتن شغل پایدار اشاره کرد و گفت: با افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها زمینه بروز مشکلات و آسیب‌ها افزایش یافته، که در این راستا با توسعه کشاورزی و دامداری زمینه اشتغال جوامع محلی افزایش داده شود،تا بتوان در افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامپروری، کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها جلوگیری کرد.

وی به توزیع عادلانه امکانات در مناطق مختلف به خصوص مناطق محروم به عنوان یکی از سیاستهای مهم و حمایتی دولت سیزدهم اشاره کرد و اظهار داشت: باید بر اساس ظرفیت و توانمندی‌های که در استان وجود دارد، در ممناطق مختلف سرمایه‌گذاری کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه می‌توان استان را به عنوان پایلوت سیاست دولت جمهوری اسلامی و وزارت جهادکشاورزی تبدیل کرد، گفت: در استان آماگی وجود دارد که دیدگاه، نظرات، طرح‌ها و راهبردهای جهادکشاورزی پیاده شود.

توسعه کشاورزی و دامداری به صورت دانش‌بنیان در استان  مورد توجه قرار گیرد

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه کشاورزی و دامداری به صورت دانش‌بنیان در استان مورد تاکید است و باید از ظرفیت‌های این بخش به خوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه این استان سرچمشه سه رودخانه بزرگ است و دشت‌های فراوان در استان وجود دارد، افزود: زمینه توسعه گلخانه و کشاورزی با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان در استان فراهم است و باید افرادی که شغل ندارند و علاقمند به کشاورزی و دامداری هستند مورد حمایت قرار گیرند تا بتوان از این فرصت برای تامین تولیدات داخلی و کیفی‌سازی و فروش صادرات استفاده کرد.

حیدری اظهار داشت:هم‌اکنون توسعه گلخانه در استان یک حرکت و جهش خوب یافته است و استقبال مردم برای توسعه گلخانه افزایش دارد و باید برای توسعه این بخش موانع و بروکراسی اداری برداشته شود و یک کار جهادی برای توسعه گلخانه دراستان انجام شود . 

به گفته وی، هم‌اکنون در استان سدهای در دست اجراست که با تامین اعتبار می‌توان اجرای این طرحها را تکمیل و شبکه آبرسانی سدها را نیز انجام داد تا بتوان از ظرفیت آنها برای توسعه استان استفاده کرد.

وی به مدیریت صحیح بانک زمین در استان تاکید کرد و گفت: بانک زمین کارهای در استان به تعهدات خود عمل نکرده و باید این بانک مدیریت شود و تعهدات خود را انجام دهد.

حیدری به آمادگی استان برای انجام کشت‌های راهبردی اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت‌های استان به خصوص سدها، دشتها برای توسعه بخش کشاوری استفاده بهینه شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه به خسارت وارده به جوی‌ها و قناتها در سیل اخیر اشاره کرد و گفت: برای اجرای لایروبی و احیاء این قناها و چشمه ها نیاز به تامین اعتبار است تا لایروبی  و احیا قناتها برای سال زراعی جاری انجام شود .
به گزارش ایرنا، هم‌اکنون عملیات احداث ۳۰ هکتار گلخانه جدید در استان در دست احداث است در حال حاضر ۴۱ هکتار گلخانه در استان فعال  است که توسعه صنعت گلخانه‌ها در استان به خصوص در مناطق شرقی به عنوان یکی از اولویت‌ها و برنامه‌هاپیش رو است.

۳۰هکتار گلخانه جدید دیگر نیز با استفاده از بند تبصره ۱۸ برای دریافت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی شده است که ۶۰ هکتار گلخانه جدید در دست احداث، پایان سال در استان فعال خواهد شد.  

توسعه بخش گلخانه تا ۵۰۰ هکتار تا پایان سال ۱۴۰۴ به عنوان یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های جهادکشاورزی است که توسعه بخش گلخانه به عنوان یک اولویت در سند آمایش استان نیز مورد تایید قرار گرفته است.

هم‌اکنون بیش از ۲۶۰ هکتار مجوز مجتمع گلخانه‌ای و ۱۵۰ هکتار مجوز تاسیس واحدهای انفرادی گلخانه در استان صادر شده است که برای احداث این واحدهای گلخانه‌ای به چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha