جهاد کشاورزی و دانشگاه محقق اردبیلی بخش کشاورزی اردبیل را تقویت می‌کنند

اردبیل - ایرنا - سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و پژوهشی بین سازمان جهاد کشاورزی ، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و دانشگاه محقق اردبیلی برای تقویت بخش کشاورزی این استان خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دانشگاه محقق اردبیلی ، اسماعیل چمنی با اعلام این خبر اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به منظور گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و توسعه تحقیقات کاربردی و تقاضامحور در حوزه کشاورزی و علوم مرتبط با استفاده از پتانسیل‌های سازمان جهاد کشاورزی ، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و دانشگاه محقق اردبیلی منعقد شد.

وی با تاکید بر لزوم توسعه خدمات تحقیقاتی و مطالعاتی و استفاده حداکثر از پتانسیل‌های موجود هر سه مجموعه افزود: در این تفاهم‌نامه برقراری ارتباط موثر میان هر سه مجموعه و همکاری در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی موردنیاز سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و واحدهای تابعه مورد تاکید قرار گرفته است.

چمنی با اشاره به اجرای پروژه‌های کاربردی مورد نیاز منطقه و حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری مرتبط با نیازهای منطقه، تصریح کرد: در قالب این تفاهم‌نامه زمینه‌های همکاری برای کارآموزی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی ایجاد می‌شود و دانشگاه از زمین‌های زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در اجرای پایان نامه‌ها و رساله‌ها استفاده خواهد کرد.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در حوزه کارآفرینی و اشتغال فارغ‌التحصیلان، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی، کلینیک‌ها و شرکت‌های خصوصی که از طرف فارغ‌التحصیلان کشاورزی ایجاد می‌شود و همکاری در اجرای دوره‌های فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت و جامعه از دیگر اهداف همکاری دانشگاه محقق اردبیلی با این دو مجموعه تخصصی در حوزه کشاورزی است.

در این مراسم نادر تقی‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، کمال شهبازی سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل و اعضای هیات علمی و کارشناسان حوزه مربوطه به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است ، ۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

سالانه بالغ بر ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha