۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۸
کد خبرنگار: 926
کد خبر: 84915557
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

جشنواره منطقه‌ای پسته در خوشاب خراسان رضوی برپا شد

سبزوار- ایرنا- دومین جشنواره منطقه‌ای پسته خوشاب خراسان رضوی از امروز - سه‌شنبه ۲۶ مهرماه - در شهر سلطان آباد؛ مرکز این شهرستان غربی استان گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، این جشنواره که با حضور شماری از مسوولان؛ کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی و صنعتی شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، خوشاب، جوین، جغتای، فیروزه، ششتمد، داورزن، بردسکن و مشهد برپا شده تا ۲۹ مهرماه جاری ادامه خواهد داشت.

در قالب این جشنواره، نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی، دام، طیور و شیلات نیز برگزار می شود که فرصتی برای آشنا کردن کشاورزان با آخرین دستاوردها و دانش‌های حوزه مکانیزاسیون خواهد بود.

انجمن پسته شهرستان خوشاب نیز در مدت سه روزه برپایی این جشنواره، نشست‌های پژوهشی و ترویجی برای افزایش بهره‌وری باغداران و مبارزه با آفات پسته برگزار می‌کند.

خوشاب با برخورداری از ۱۲ هزار و ۲۵۰ هکتار باغ پسته، رتبه دوم استان خراسان رضوی را به لحاظ سطح زیر کشت این محصول دارد و امسال از سطح هشت هزار هکتار باغ‌های بارور پسته خوشاب بیش از ۲۵ هزار تُن محصول برداشت شده است.

گردش مالی تولید، فرآوری و فروش محصول پسته در این شهرستان خراسان رضوی در سال جاری ۲۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

واحدهای فرآوری پسته در این شهرستان، به عنوان یکی از قطب‌های تولید این محصول در خراسان رضوی از ۱۷ واحد سال گذشته به ۲۱ واحد در سال جاری افزایش یافته است.

برای هر واحد فرآوری پسته این شهرستان ۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که علاوه بر آن سرمایه در گردش هر واحد سه برابر این میزان است.

برگزاری این جشنواره منطقه ای، فرصت مغتنمی برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان خوشاب در حوزه های مختلف کشاورزی، باغداری، صنایع، پوشاک و گردشگری است.

این شهرستان غربی خراسان رضوی ظرفیت های فراوانی دارد که برگزاری جشنواره منطقه‌ای پسته، فرصتی مناسب برای معرفی قابلیت های آن است.

ارقام غالب پسته کشت شده در خوشاب شامل فندقی، کله قوچی، اکبری، بادامی سفید، اوحدی و عباسعلی است.

سلطان‌آباد، مرکز شهرستان ۳۸ هزار نفری خوشاب در ۱۷۵ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

این شهرستان مرکب از بخش های مرکزی، مشکان و نوده انقلاب دارای ۷۰ روستاست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha