۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۳
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84915544
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ژنرال نروژی: تهدید هسته‌ای برای روسیه مفیدتر از حمله هسته‌ای است

تهران – ایرنا – فرمانده نیروهای مسلح نروژ اعلام کرد زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از استفاده از سلاح هسته ای سخن می گوید، غرب باید به دقت به آن سخنان گوش دهد اما همچنین باید به خاطر بسپارد که تهدید هسته ای برای مسکو بسیار سودمندتر از حمله هسته ای است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، ژنرال «ایریک کریستوفرسن» در آستانه رزمایش هسته ای اعضای ائتلاف ناتو در هفته جاری، با رویترز گفت و گو کرد.

نروژ از اعضای ناتو است و در قطب شمال با روسیه مرز مشترک دارد. در همین حال، فرمانده نروژی گفت: نخست آنکه ما باید به آنچه پوتین می گوید، گوش دهیم. دوم آنکه دلیلی ندارد که وی از سلاح هسته ای استفاده کند، هیچ تهدیدی متوجه امنیت وجودی روسیه نیست، از اینرو، وی دلیلی برای استفاده از آن ندارد.

کریستوفرسن گفت: برای پوتین، تهدید استفاده از سلاح هسته ای، ارزشمندتر از استفاده واقعی از آن است. این برای اطمینان از این مساله است که روسیه توانایی دارد و به ما و سایر کشورهای جهان نشان دهد که می تواند این کار را انجام دهد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تصور می کند روسیه مایل تر به استفاده از سلاح هسته ای نسبت به قبل است، گفت که پوتین از دکترین استفاده روسیه از سلاح هسته ای پیروی می کند زمانی که موجودیت این کشور در خطر باشد.

ژنرال نروژی افزود: وی از دکترین خود پیروی می کند، از اینرو اگر حمله ای هسته ای به روسیه انجام شود و تهدیدی متوجه موجودیت مسکو شود، قطعا این طور خواهد بود (و از سلاح هسته ای استفاده می کند.)

وی یادآور شد که مسکو ۱۹ فوریه پنج روز قبل از حمله به اوکراین، رزمایش نیروهای بازدارنده هسته ای اش را انجام داد. این یک سیگنال بود و اهمیت نسبی بازدارندگی هسته ای برای روسیه با جنگ در اوکراین افزایش یافته است.

کریستوفرسن گفت که از زمان آغاز حمله به اوکراین در روز ۲۴ فوریه، روسیه نیروهای زمینی اش را در قطب شمال کاهش داده است تا آنها را عازم اوکراین کند با علم به اینکه خطر کمی در انجام این کار وجود دارد.

وی افزود: پوتین می تواند همه نیروهای زمینی اش را از کل مرز شرقی ناتو دور کند و آنها را در اوکراین به کار گیرد، بدون ترس از اینکه هدف حمله قرار گیرد، زیرا می داند ناتو تهدیدی برای روسیه نیست.

فرمانده نروژی در عین حال تاکید کرد که روسیه می تواند نیروهای زمینی اش را به سرعت بازسازی کند، با توجه به اینکه هر سال حدود ۲۵۰ هزار سرباز وظیفه را آموزش می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha