حدود ۲۴ میلیارد تومان زکات در قزوین جمع‌آوری شد

قزوین - ایرنا - مدیرکل کمیته امداد قزوین گفت: حدود ۲۴ میلیارد تومان زکات در نیمه نخست سال جاری در سطح استان جمع آوری و صرف محرومان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناصر ظاهری روز سه شنبه در همایش زکات که با حضور مصطفی خاکسار قائم مقام و حبیب الله آسوده معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، استاندار و جمعی از مسوولان استان قزوین در حسینیه شهدای روستای شید اصفهان برگزار شد، تصریح کرد: پیش بینی ما برای جمع آوری زکات طی سال جاری ۳۵ میلیارد تومان بود که در نیمه نخست امسال میزان جمع آوری آن ۳۲ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه اشتراک زیادی میان نماز و زکات وجود دارد، اظهار داشت: زکات مساله‌ راهبردی برای تحقق عدالت، رفع فاصله طبقاتی و در نهایت تمدن سازی اسلامی است.

ظاهری با اشاره به ۸۲۰ روستای دارای سکنه در استان قزوین، خاطرنشان کرد: ۳۱۰ روستا طی نیمه نخست امسال مشمول پرداخت زکات و همچنین ۶۳۷ روستا مشمول پرداخت فطریه بودند که در این مدت نیز سه هزار و ۵۵۶ زکات دهنده، ۷۹۰ عامل و رابط زکات به همراه ۲۰۰ مبلغ زکات در این حوزه فعالیت داشتند.

به گفته این مسوول، ظرفیت پرداخت زکات واجب در قزوین امسال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان و پرداخت فطریه ۳۰ میلیارد تومان است که در نیمه اول امسال بیش از ۲ هزار و ۵۵۶ نفر زکات خود را پرداخت کرده اند. 

وی خاطر نشان کرد: مجموع زکات واجب، مستحبی و فطریه در استان ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و کفارات نیز سه میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان بوده که زکات جمع آوری شده برای تامین جهیزیه، مسکن، کمک معیشت و سایر نیازهای ضروری محرومان صرف می شود.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین با بیان اینکه روستای شید اصفهان ۱۹ شهید و یک شهید مدافع وطن دارد، تصریح کرد: این روستا با آمار جمعیتی چهار هزار نفری خود دارای ۲ هزار هکتار زمین کشاورزی و بیش از یک هزار هکتار باغ است و در نیمه نخست امسال نیز ۶۲۰ میلیون تومان در بحث زکات مشارکت داشته اند.

ظاهری اضافه کرد: یکی از برنامه‌هایی که در راستای تلاش برای فرهنگ سازی زکات در دستور کار این نهاد قرار دارد، برگزاری همایش علمی، ترویجی و تکریمی است که فراخوان آن در بخش‌های صنایع دستی، انشاء، داستان، شعر، خوشنویسی، پوستر، مقاله، پژوهش و مسابقه فرهنگی برگزار و مورد توجه نیز قرار گرفت و از آثار منتخب آن هم برای بهبود کیفی کار استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین افزود: این همایش به صورت ابتکاری به جای برگزاری در مرکز استان در روستای شید اصفهان که کشاورزان آن بیشترین مشارکت در پرداخت زکات را امسال داشتند، برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha