رییس کمیسیون انرژی: برای رفع ناترازی حوزه نفت، ۸۰ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد که برای رفع ناترازی در حوزه نفت به ۸۰ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه بالادست و پایین دست نفت نیاز است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، قرائت گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور در دستور کار قرار گرفت.

فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس در این باره گفت: برخی از برنامه‌های توسعه کشور، بودجه سنواتی، تاکیدات صریح مقام معظم رهبری، مصوبات شورای عالی امنیت ملی، سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان‌های نفت خیز کشور و بررسی گزارشات ناترازی در جلسات مشترک دولت و مجلس منجر به تهیه گزارش در این رابطه شد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: عدم سرمایه‌گذاری در سالهای قبل و تحریم جدی حوزه صنعت نفت و عدم وجود منابع مالی و عدم سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، منجر شده است که امروز کشور با شرایط ناترازی مواجه شود. اگر مجلس شورای اسلامی در برنامه توسعه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ فکر جدی در این باره جدی نکند، با بحران‌های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، اشتغال و معیشت بیش از گذشته مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس تصریح کرد:  ناترازی تولید و مصرف انرژی به صورت مستقیم در بستر نیروگاه‌های برقی است. چرا که نیروهای برقی در تابستان و زمستان با کاهش تامین سوخت مواجه هستند.

وی ادامه داد: در زمستان سال گذشته حدود ۱۹۰ میلیون مترمکعب کاهش و ناترازی گاز داشتیم. پیش بینی ما ۸ درصد افزایش مصرف برای زمستان امسال و تولید گاز بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

این نماینده مجلس یادآور شد: نیروگاه‌های برق آبی کشور که حدود ۱۲ هزار مگاوات برق تولید می‌کنند و عمدتا در استان خوزستان فعال هستند، به دلیل خشکسالی و عدم بارش، تقریباً همه نیروگاه‌ها از چرخه تولید برق خارج شده و تعطیل هستند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: آنچه که سازمان برنامه بودجه، وزارت نفت، کمیسیون انرژی بررسی کرده است که حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین دست نیاز است که این سرمایه‌گذاری باید در طی ۸ سال انجام شود.

توسعه میادین گازی و جمع‌آوری گازهای فلر به ۵۷ میلیار دلار بودجه نیاز دارد

وی با بیان اینکه در فشار افزایی، توسعه میادین گازی و جمع‌آوری گازهای فلر ۵۷ میلیارد دلار نیاز کشور است، گفت: برای جبران کمبودها نمی توانیم تنها به ۱۴.۵ درصد بودجه توجه کنیم و باید مجلس یک بحث دقیق و جدی و آنی را در این باره دستور کار قرار دهد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه همه مسوولان کشور به ناترازی و تاثیرات منفی آن اذعان دارند، گفت: به عنوان مثال ناترازی گاز، تعطیلی کارخانه‌ها را در تابستان و زمستان و به تبع آن تعطیلی کارخانجات، بیکاری پرسنل، عدم تولید، صادرات و ارزآوری را به دنبال دارد که این زنجیره‌ای از موضوعات امنیتی، سیاسی و اجتماعی خود را در ناترازی‌ها نشان می‌دهد. پس باید در بحث جذب سرمایه‌گذاری، پتروشیمی‌ها را با درآمدهای آنها در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت دهیم و مجموعه پتروشیمی‌های کشور با قوانین، تعامل و الزامات قانونی ملزم به همکاری در سرمایه‌گذاری‌ها شوند.

وی یکی دیگر از مسائل را طرح جمع آوری فلر و گازهای همراه خواند و افزود: هر مشعلی خاموش شود به میزان دو مجتمع عسلویه برای ما تأمین گاز می کند که حدود ۵۰ میلیون مترمکعب است. موضوع فلر در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه آمده اما نتایجی در بر نداشته است. یکی دیگر از مسائل افزایش متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی است که باید از ۳۸ درصد به حداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. در زمستان و تابستان بیشترین هنر مدیران ما مدیریت مصرف و نه کاهش ناترازی و کم کردن فاصله آن است. مدیریت مصرف به معنای تعطیلی کارخانجات، اماکن تجاری و بسیاری از مجموعه‌هایی است که می‌تواند آسیب‌های سیاسی و اجتماعی به همراه داشته باشد.

اجرایی سیاست‌های تشویقی برای مشترکان کم مصرف مهم است

حسنوند اجرای سیاست‌های تشویقی برای مشترکان کم مصرف را مهم خواند و گفت: پیشنهاد کمیسیون انرژی تخصیص ۵ درصد از کل درآمدهای نفتی به توسعه زیرساخت‌های این حوزه است. چه اشکالی دارد مجلس با توجه به اصلاحات ساختاری بودجه از روش‌های سنتی خارج شود که هیچ اولویتی برای کشور ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز نیست.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه و بودجه آینده حداقل ۵ درصد از درآمدهای نفتی برای توسعه میادین نفت و گاز اختصاص داده شود، گفت: صندوق توسعه ملی فرزند صنعت نفت است، اگر نفت و ارزآوری آن نباشد چیزی به عنوان صندوق توسعه نیز وجود ندارد اما امروز صندوق توسعه تبدیل به رقیب و دشمن توسعه صنعت نفت شده است. تنها جایی که سهمی از درآمدهای صندوق توسعه ندارد دو وزارت‌خانه نفت و نیرو است لذا باید مجلس در بودجه سال آینده سهمی از این صندوق به میزان حداقل ۳۰ درصد برای مجموعه صنعت نفت و گاز اختصاص دهد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح دوفوریتی کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: در نشست سران قوا موضوع ناترازی‌ها مطرح شود تا همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت عدم مدیریت به بحران‌های امنیتی تبدیل می‌شوند.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha