حجت الله شعبانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طول راه های مسیر عبور عشایر مازندران یا ایل راه ها ۲ هزار و ۸۵۷ کیلومتر که به صورت خاکی ، آسفالت و شوسه است.
وی ادامه داد: ۶۶۰ کیلومتر از این مسیر ایل راه استان راه مال رو یا خاکی و ۷۹۲ کیلومتر راه شوسه است که حدود ۳۰۰ کیلومتراز راه خاکی و تمامی طول مسیر راه شوسه به مرمت و بازسازی نیاز دارد تا عشایر راه همواری را برای پیمودن مسیر ییلاق و قشلاق داشته باشند.
رئیس امور عشایری سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به شرایط جوی استان که اکثر اوقات با بارندگی در ارتفاعات و لغزندگی مسیر همراه است مناسب سازی این راه ها برای عبور بدون حادثه عشایر مهم است.
شعبانی با اشاره به اینکه همواره حوادثی نظیر سقوط دام و افراد عشایر در مسیرهای کوچ روی مازندران رخ می دهد، افزود: با توجه به تازه تاسیس بودن اداره امور عشایری مازندران اعتبارات ناچیز استانی برای مناسب سازی ایل راه های استان اختصاص می یافت.
وی ادامه داد: خوشبختانه طی یکسال اخیر توجه ویژه تری به امور عشایر مازندران شده است و اعتبارات ملی برای اجرای طرح ها و ایجاد زیرساخت ها به استان اختصاص می یابد.
رئیس امور عشایری سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: از جمله اقدامات اخیر برای مناسب سازی راه های عشایر مازندران در حال انجام است جذب مشاور برای مطالعه و شناسایی نقاط حادثه خیز راه های عشایر استان است که با شناسایی نقاط حادثه خیز موارد به سازمان عشایر کشور اعلام تا در زمینه جذب اعتبارات مورد نیاز حمایت های لازم صورت بگیرد.
به گفته شعبانی، برخلاف تصور عامه مردم که این استان فاقد عشایر است در تمامی ۲۲ شهرستان عشایر حضور دارند که بیشتر این افراد در بهشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، آمل، بابل و تنکابن هستند.
وی ادامه داد: از سال گذشته برنامه جمع آوری و ثبت اطلاعات مربوط به عشایر مازندران آغاز شد و در همین راستا چهار هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری شناسایی و اطلاعات آنها در استان ثبت شده است.
رئیس امور عشایری سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ثبت نهایی افراد به عنوان عشایر می بایست در سامانه مرکز آمار ایران انجام شود که با بازنگری های صورت گرفته تاکنون ۹۹۷ خانوار قشلاقی و یکهزار و ۴۷۰ خانوار ییلاقی مازندران در این سامانه ثبت شده اند.
نظر شما