حال دشت قزوین خوب نیست/بهره برداری مطلوب منابع آبی با کمک فناوری های نوین

قزوین- ایرنا- رئیس پارک علم و فناوری قزوین با بیان اینکه بهره برداری مطلوب منابع آبی و کمک به دشت قزوین که حالش خوب نیست با کمک فناوری های نوین میسر است،گفت: فناوری و نوآوری باید با حمایت لازم از سوی دست اندرکاران به کمک بهره برداری مطلوب منابع آبی در قزوین بیاید.

به گزارش ایرنا، جعفر احمدی دوشنبه شب در سلسله نشست های قزوین در مسیر تحول دانش بنیان که با موضوع آینده آب در استان در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به نقش بی بدیل آب در توسعه جوامع، گفت: در زمان حاضر در این حوزه با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم که همه در آن وضعیت مسوول هستیم.

این مسوول با تاکید بر اینکه امروز باید دانایی و فناوری را در همه حوزه ها از جمله آب ساری و جاری کنیم تا شاهد حل مسایل و مشکلات جامعه باشیم،افزود: دشت قزوین دارای ۴۸۰ هزار هکتار مساحت است که برای ۸۰ هزار هکتار آن آب کافی داریم.

وی با بیان اینکه حال دشت قزوین خوب نیست، افزود: کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی در دهه های اخیر یک زنگ خطر جدی برای حیات دشت بوده است.

احمدی با ذکر اینکه باید همان ارزشی که به صنعت داده ایم به کشاورزی نیز بدهیم،افزود: تحقق این موضوع منوط به تامین آب است و این مساله نیز در گرو بهره وری و استفاده از فناوری است.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین با اشاره به اینکه به زودی پردیس یا دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در قزوین راه اندازی خواهد شد،اظهار داشت: این مرکز پتانسیل بسیار ویژه ای برای فعالیت محققان حوزه آب و کشاورزی خواهد بود.

وی منابع آب در استان قزوین را محدود دانست و با تاکید بر اینکه باید با فناوری و نوآوری بهره برداری از این منابع را بهبود ببخشیم،افزود: در همسایگی ما استان پرآب گیلان وجود دارد که از آب های زیرزمینی خود استفاده نمی کنند و می توان با استفاده از شرکت های دانش بنیان و فعال موضوع انتقال آب از این استان را دنبال کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین با بیان اینکه باید روش های انتقال آب به استان را بررسی، مطالعه و اجرایی کنیم،افزود: باید به سایر ظرفیت های آب سد طالقان نیز بیاندیشیم چرا که آب این سد آنچنان که باید جوابگوی دشت قزوین نیست.

در این نشست همچنین حمید سینی ساز کارشناس حوزه آب و آبخیزداری به بیان مسایل و مشکلات و راهکارهای پیش روی استان قزوین برای حل دغدغه ها در حوزه آب پرداخت.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha