۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۵
کد خبر: 84914753
T T
۱۵۲ نفر

برچسب‌ها

جزئیات تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران

۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۵
کد خبر: 84914753
جزئیات تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران

لندن – ایرنا – اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای جزئیات تحریم‌های علیه ایران را که به بهانه مسائل حقوق بشری در شورای وزیران امور خارجه تصویب شد ارائه کرد.

به گزارش ایرنا از تارنمای اتحادیه اروپا، یازده شخصیت و چهار نهاد ایرانی از جمله پلیس امنیت اخلاقی، نیروی انتظامی ایران و شماری از مدیران آن در فهرست تحریم ها قرار دارند. نام «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات نیز به دلیل آنچه مسئولیت وی در قطع اینترنت خوانده می‌شود، در تحریم‌ها افزوده شده است.

بر این اساس، دارایی افراد و نهادهای تحریم‌شده مسدود و از سفر به قلمرو اتحادیه اروپا منع شده‌اند. علاوه بر این، شهروندان و شرکت های اتحادیه اروپا از در دسترس قرار دادن وجوه مالی در اختیار آن‌ها منع شده اند. 
تحریم‌های وضع شده همچنین شامل ممنوعیت صادرات تجهیزاتی می‌شود که ادعا شده ممکن است برای سرکوب داخلی و نظارت بر مخابرات استفاده شود.
به این ترتیب فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری، به ۹۷ شخصیت و ۸ نهاد افزایش یافت.
در همین پیوند جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در کنار سایر مقام‌های اروپایی درقبال تحریم‌های ظالمانه و ضد حقوق بشری علیه ایران سکوت کرده است، در توئیتی نوشت که بسته تحریمی ایران در نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به اتفاق آراء تصویب شد. « اتحادیه اروپا همیشه علیه نقض جدی حقوق بشر اقدام خواهد کرد.»
جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده بود که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در کنفرانس خبری تصریح کرد که طرف‌های اروپایی «باید بدانند در مورد ایران صحبت می‌کنند، کشوری که مقتدر و مسئولیت پذیر است و کشوری است که در صورت رفتار عقلانی و منطقی می‌تواند مهم ترین شریک برای  صلح و ثبات در منطقه باشد. »
وی هشدار داد: «ما آنها را به پرهیز از رفتارهای مداخله گرایانه دعوت می‌کنیم اما در صورت رفتارهای مداخله گرایانه، ایران واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد و در مورد تمام کشورهای اروپایی صدق می‌کند.»

وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز جمعه در تماس تلفنی با جوسپ بورل گفته بود: جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است. اینجا سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست. ایران لنگرگاه ثبات و امنیت پایدار منطقه است. 
حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران به چارچوب بزرگ تری برای همکاری اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران نگاه می کند.توصیه کرده بود که اروپایی ها با رویکردی واقع بینانه به موضوع بنگرند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha