۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۶
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 84914732
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صدور ۷۰۰ کیلوگرم خاویار در نیمه نخست امسال

۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۶
کد خبر: 84914732
صدور ۷۰۰ کیلوگرم خاویار در نیمه نخست امسال

رشت - ایرنا - مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران از صدور ۷۰۰ کیلوگرم خاویار از مبادی رسمی گمرکی در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: عمده صادرات خاویار کشور در نیمه دوم سال و عموما شامل گونه فیل ماهی یا بلوگا است.

به گزارش ایرنا، ناصر کرمی راد روز دوشنبه در حاشیه برگزاری نشست تخصصی فعالان و پرورش دهندگان ماهیان خاویاری کشور در بندرانزلی گفت : ایران رتبه نخست تجارت خاویار گونه بلوگا یا فیل ماهی که از ارزشمندترین گونه‌های خاویاری جهان را به خود اختصاص داده و توانسته در صادرات این نوع ماهی خاویاری از کشور چین پیشی گیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه هر کیلو خاویار کشورمان در بازارهای جهانی به صورت عمده بین هزار ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ یورو ارزش‌گذاری می‌شود، عنوان کرد: هدف سازمان شیلات ارتقاء جایگاه و برند ماهیان خاویاری ایران در جهان است تا تولید این ماهیان ارزشمند در کشور حفظ شود.
وی تصریح کرد: شیلات با رعایت ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری این اقدام را به منظور بازسازی ذخایر انجام می دهد و هم اینک در سه استان شمالی چهار مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری فعال است که ۲ مرکز راهبردی آن در گیلان واقع شده است.
کرمی راد اضافه کرد: با توجه به کاهش شدید گونه‌های خاویاری که از انواع به شدت در خطر انقراض است، سازمان شیلات ایران سالانه حدود ۲ تا سه میلیون قطعه بچه ماهی در وزن‌های بالا تکثیر و رهاسازی می کند.
وی رتبه ایران در تجارت ماهیان خاویاری را رده چهاردهم جهان عنوان و ذکر کرد: سال گذشته ایران از تجارت گوشت خاویار حدود ۲۶ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کرد.
استان گیلان ۲۵ و ۲۶ مهرماه در مجموعه تفریحی یاس بندرانزلی میزبان پرورش دهندگان ماهیان خاویاری سراسر کشور  است. در این همایش ۲۰ استان کشور حضور دارند و در محور تکثیر و پرورش، مولدسازی، بهداشت و بیماری، تغذیه، بازار و تکنولوژی تولید در راستای رفع موانع و چالش های پیش رو پرورش و تکثیر ماهیان خاویاری به بحث و تبادل نظر می پردازند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha