۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۲۱:۵۲
کد خبرنگار: 942
کد خبر: 84914731
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه‌های گلستان در زمان بحران به وحدت‌رویه احتیاج دارند

گرگان – ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به خطرپذیربودن استان به‌دلیل وقوع مستمر حوادث طبیعی گفت: رسانه‌های استان برای مدیریت افکار عمومی در شرایط بحرانی و حوادث و بلایای طبیعی به وحدت‌رویه در عملکرد احتیاج دارند.

نعمت‌الله حاجی‌زاده روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا گلستان اظهار داشت: نبود خط‌مشی مشخص برای تولید محتوا و انتشار خبر در زمان موقوع حوادث ممکن است موجب سردرگمی مردم و حتی به حاشیه بردن اقدامات گروه‌های امدادی شده و آسیب‌های اجتماعی زیادی به دنبال داشته باشد.

وی بیان کرد: بحران‌ها به سه مرحله پیش از بحران، حین یا هنگام بحران و پسابحران تقسیم می‌شوند و در هر سه دوره نقش رسانه‌ها و کارکرد آنها قابل توجه است.

وی افزود: کارکرد رسانه‌ها در مرحله پیش از بحران شامل ارتقای دانش عمومی درباره مفاهیم و تجهیزات مدیریت بحران، افزایش باور عمومی با ارائه آمار و اطلاعات از خطرپذیری استان و برجسته‌سازی آثار نامطلوب بحران، آموزش مشارکت های مردمی، کارکرد رسانه هنگام بحران شامل بازتاب سریع و به هنگام اخبار حوادث، ارائه آمار و اطلاعات دقیق، خبردهی از نیازهای خاص مردم آسیب‌دیده به سازمان‌های امدادی و کارکرد رسانه در مرحله پسابحران شامل پیگیری وعده‌های مسوولان، ارزیابی عملکرد مدیران و یافتن کمبودها و ضعف‌های اقدامات رسانه‌ها است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان افزود: رسانه‌ها به دلیل توانایی در جذب گسترده مخاطبان و جهت‌دهی به افکار آنان، قدرت بسیار زیادی در مدیریت بحران‌ها دارند که باید تلاش کنند نیازهای مخاطبان را در زمان بروز بحران‌ها و حوادث پاسخ دهند.

حاجی‌زاده تاکید کرد: شرایط بحرانی، زمینه بسیار خوبی برای انتشار شایعه است و رسانه‌ها در صورت عمل دقیق و درست به مسوولیت‌های خود ضمن جلوگیری از دامن زدن به شایعه‌ها، حمایت و اعتماد افکر عمومی را نیز جلب خواهد کرد.

رجایی: گلستان به خبرنگاران تخصصی بحران نیاز دارد

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان گلستان نیز در این دیدار از اعلام آمادگی برای پوشش هر چه بیشتر حوادث وبحران های احتمالی در استان خبر داد و گفت: گلستان به سبب  قرار گرفتن در منطقه‌ای حادثه‌خیز، در ادوار مختلف مورد آماج بلایای طبیعی مختلف قرار گرفته و همین امر، ضرورت آموزش به رسانه‌ها برای اهتمام بیشتر به تربیت و آموزش خبرنگاران بحران را ضروری می‌کند.

غلامرضا رجایی اظهار داشت: کسانی که می‌خواهند در عرصه مدیریت بحران فعالیت کنند باید چندین سال فعالیت خبری در حوزه‌های مختلف داشته و آموزه‌های فراوانی طی این سال‌ها کسب کنند تا بر اساس تجربیات گذشته، آموزش‌های خبرنگاری بحران را هم فرا بگیرند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha