کشت قراردادی سیب زمینی در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

شهرکرد- ایرنا- مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح کشت قراردادی سیب‌زمینی در استان از سال آینده خبر داد و گفت: در این طرح محصول سیب‌زمینی کشاورزان بدون واسطه از کشاورز خریداری می‌شود.

به گزارش ایرنا، روح‌الله سعیدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: در این طرح مسوولان مراکز فرآوری به صورت مستقیم با کشاورزان قرارداد منعقد می‌کنند و در فصل کشت محصول سیب زمینی بذر، کود و سم مورد نیاز کشاورز را تامین می‌کنند و در زمان برداشت محصول نیز، سیب زمینی را به صورت تضمینی از کشاورز خریداری می‌کنند و این طرح به منظور کاهش دست واسطه و دلالان اجرا می‌شود.

وی به آغاز فصل برداشت سیب‌زمینی از سطح مزارع استان اشاره کرد و گفت: امسال سیب‌زمینی در سطح پنج‌هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شده و پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۲۲۰ هزار تن سیب زمینی برداشت شود.

سعیدی اظهار داشت: ارقام سیب‌زمینی کشت‌شده در استان از جمله اگریا، بورن، بانبا، جلی، ساتقه، آگریا، مارفونا و میلوا است و ۶۰ درصد محصول در بازار محلی مصرف و مابقی به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

سعیدی با اشاره به اینکه ترکیبات مضر سیب زمینی تولیدی استان از جمله نیترات و سولانین نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر است،گفت: این  امر ارزش سلامت و مصرف سیب زمینی استان را افزایش داده است. 

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به آب‌بَر بودن سیب زمینی اشاره کرد و گفت: براساس برنامه وزارت جهادکشاورزی کاهش سطح زیر کشت محصولات آب‌بَر و توسعه کشت محصولات کم آب‌بَر از جمله گندم،کلزا و سویا در دستور کار قرار گرفته است.

سعیدی افزود: درسال زراعی گذشته کشت محصول سویا در استان اجرا شد که مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت و در سال زراعی جاری و آینده نیز بخشی از اراضی کشت بهاره به کشت سویا اختصاص داده می‌شود.

وی به فعال بودن ۲ مرکز تولید بذر سیب زمینی در شهرکرد و بروجن اشاره کرد و اظهار داشت: کشاورزان با تهیه بذر از این مراکز از سلامت بذر مطمئن هستند که درصد آلودگی بذر کم است.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه ۱.۵میلیون تن انواع محصولات در استان در حوزه کشاورزی فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha