تولید میگو در گلستان ۱۰۰ درصد رشد دارد / برآورد ۱۵ میلیون دلار ارزآوری برای استان از محل صادرات میگو

گرگان - ایرنا - مدیرکل شیلات گلستان گفت: تولید میگو از استخرهای پرورش در مجتمع گمیشان با برداشت سه هزار و ۱۰۰ تُن محصول نسبت به سال زراعی قبل ۱۰۰ درصد رشد دارد.

اسماعیل جباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: امسال برای تولید میگو در استان دو هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی اعم از مستقیم و غیرمستقیم به وجود آورده است.

برداشت میگو از اواخر هفته نخست شهریورماه سال جاری از سطح هزار و ۵۴۲ هکتار در قالب ۱۰۰ استخر و با پرورش میانگین تراکم ۱۷۰ هزار قطعه در هکتار در مجتمع گمیشان واقع در شمال غربی استان گلستان آغاز شده بود.

وی از برگزاری جشن شکرگزاری برداشت میگو در آبان سالجاری در گمیشان با حضور مسوولان کشوری و استانی خبر داد.

برآورد ۱۵ میلیون دلار ارزآوری

مدیرکل شیلات گلستان گفت: میگوی تولید شده در گمیشان قابلیت صادرات را دارد که برآورد می‌شود امسال ۱۵ میلیون دلار ارزآوری برای استان گلستان داشته باشد.

به گفته وی اکنون ۲۰۰ کیلوگرم از میگو تولید شده سال جاری عمل آوری و آماده صادرات به کشورهای مقصد است.

مطابق گزارش دامپزشکی گلستان، ۱۹۲ تُن میگو تولیدی این استان در نیمه سال جاری به کشورهای چین، امارات، مالزی و عمان صادر شده بود.

بیش از ۸۰ درصد میگوهای برداشت شده در گلستان پس از عمل‌آوری و بسته‌بندی قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارد.

به گزارش ایرنا تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.
گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

براساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان، به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

برداشت میگو در گلستان آغاز شد

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha