۲ آبان ۱۴۰۱، ۷:۴۳
کد خبر: 84913522
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

هندبال کرمان در مسیر روزهای طلایی بی‌پشتوانه

۲ آبان ۱۴۰۱، ۷:۴۳
کد خبر: 84913522
حامد سالاری
هندبال کرمان در مسیر روزهای طلایی بی‌پشتوانه

کرمان - ایرنا - هندبال کرمان که شاکله تیم ملی را تشکیل می‌دهد پس از یک دوره فترت، طی سه سال گذشته ضمن قهرمانی لیگ برتر و پنجمی مسابقات آسیایی توانست برای کشور و استان افتخار آفرینی کند اما این در شرایطی محقق شده که از داشتن کمترین امکانات ورزشی محروم مانده است.

به گزارش ایرنا، این روزها سخن از پیشرفت هندبال پیش اهالی کرمان حرف تازه ای نیست؛ سال ها پیش هندبال جایگاه واقعی خود را در این استان یافته و همه قدرت کرمان را در این رشته ورزشی می شناسند اما پس از آن افتخارات، مجدد دچار افتی شدید شد و هندبال کرمان پس از آن سال های سیاه، دوباره به سطح قدرت نمایی در کشور و رقابت های آسیایی رسیده است.

تجربه دیار کریمان نشان می دهد که ظرفیت عرض اندام و قدرت نمایی در این رشته را دارد اما بایستی آن ظرفیت مورد حمایت قرار گیرد تا شکوفاتر شود.

تیم مس کرمان سرانجام پس از فراز و فرودهای گذشته در فصل ۹۸-۹۹ لیگ برتر هندبال کشور توانست عنوان قهرمانی این رقابت ها را از آن خود کند و شیرینی دوباره به کام مردم این دیار ببخشد؛ کرمانی‌ها پس از ۳۱ سال توانستند به عنوان نماینده کشور در رقابت های آسیایی نیز حضور یابند و تیم آماده مس کرمان به این مسابقات به میزبانی جده عربستان اعزام و پنجمین تیم آسیا نام گرفت، رتبه ای که هیچ تیم ایرانی تا این لحظه به آن نرسیده بود.

فصل ۹۹-۱۴۰۰ نیز تیم هندبال مس کرمان ضمن کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر کشور، سهمیه مسابقات آسیایی خود را تکرار کرد و به عنوان یکی از ۲ نماینده کشورمان در این رقابت ها حضور یافت و بر سکوی هفتمی آسیا ایستاد.

کسب عناوین سال های اخیر، انتظارها را از تیم هندبال مس کرمان بالا برده است؛ امسال هم مردم کشور و استان کرمان چشم انتظار افتخار آفرینی تیمی هستند که یکی از نمایندگان ایران در رقابت های هندوستان بود.

از دیگر افتخارات هندبال کرمان می توان به حضور ۶۰ درصد بازیکنان بومی در ترکیب تیم و دعوت هفت بازیکن مس کرمان به تیم ملی اشاره کرد، ضمن اینکه حمید صادقی که امسال قرارداد خود را با مس کرمان تمدید کرده به عنوان مربی تیم ملی دعوت شده است.

هندبال کرمان در مسیر روزهای طلایی بی‌پشتوانه

مربی تیم ملی هندبال جمهوری اسلامی و مس کرمان در این زمینه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: امسال به کرمان برگشتم و قرارداد خودم را با این تیم منعقد کردم؛ تیمی بسته ایم که از عناوین باشگاه صنعت مس به عنوان یکی از باشگاه های بزرگ کشور دفاع کنیم و در ادامه راه امتیازات خوبی کسب خواهیم کرد.

صادقی افزود: تیم هندبال مس کرمان از لحاظ تمرینی مقداری دیر شروع کرد و دیر اقدام به جذب بازیکن کردیم اما با حمایت باشگاه توانستیم تیمی را ببندیم که امیدوارم امسال هم نتیجه خوبی بگیرد.

وی با بیان اینکه ۲ بازی نخست لیگ برتر را با پیروزی پشت سر گذاشتیم اظهار داشت: امیدواریم در ادامه نیز با دست پر به کرمان بازگردیم.

مربی تیم ملی هندبال تیم مس کرمان گفت: امسال پنج تیم در لیگ برتر نسبت به مابقی تیم ها کمی بهتر بسته شده اند و مابقی تیم ها نیز از نظر فنی تا لحظات پایانی مقابله می کنند و یکی از بازی های ما با این تیم ها، بازی بعدی با تیم مدعی سپاهان اصفهان به عنوان مدافع عنوان قهرمانی این رقابت ها است که برای ما این مسابقه بسیار مهم خواهد بود.

هندبال کرمان حتی یک سالن ورزشی اختصاصی ندارد

اکنون انتظارها برای دستیابی به سکوهای آسیایی، بین‌المللی و همچنین تکرار قهرمانی های لیگ برتری تیم هندبال مس کرمان علاوه بر توجه مردم استان کرمان، توجه دیگر نقاط کشور را به خود معطوف ساخته و این تیم محبوبیت ویژه ای بین اهالی ورزش یافته است.

لزوم توجه هرچه بیشتر مسئولان به این رشته ورزشی که به این خوبی در میادین ملی و بین المللی نتیجه می گیرد، در استان هندبال خیز کرمان بیش از گذشته وجود دارد و تمامی اینها در استانی رقم خورده که حتی از داشتن کمترین امکانات ورزشی در این بخش محروم مانده است.

هندبال کرمان فقط در ۱۰ شهرستان از ۲۳ شهرستان استان فعال است و حتی از داشتن سالن اختصاصی نیز محروم مانده؛ گرچه به گفته مسئولان تیم، مشکل سال های گذشته قراردادهای بازیکنان درحال رفع شدن است.

مربی تیم هندبال جمهوری اسلامی و مس کرمان در این خصوص گفت: مشکلاتی باتوجه به مسائل اقتصادی کشور برای بازیکنان مس کرمان پیش آمده بود اما با رایزنی ها و طی نشستی با مدیرعامل باشگاه مس کرمان و همچنین هیات مدیره آن یکسری از مشکلات رفع شد و بر این اساس طبق ضوابط باشگاه و بودجه ای که گذاشته اند، پیش می‌رویم.

وی افزود: سالن تجلی (محل بازی های مس کرمان در لیگ برتر) اختصاصی هندبال نیست و ما در زیرساخت ها مشکل داریم؛ داشتن سالنی اختصاصی عملکرد تیم را بهبود می بخشد.

هندبال کرمان در مسیر روزهای طلایی بی‌پشتوانه

۶۰ درصد تیم بومی شد/راه اندازی کانون های باشگاه

وی همچنین با اشاره به عملکرد تیم هندبال مس کرمان در رده های سنی پایه هندبال و استعدادیابی عنوان کرد: در رایزنی با مدیرعامل مس کرمان امسال کانون های رشته هندبال باشگاه مس در کرمان راه اندازی می شوند.

صادقی افزود: مس کرمان در این بخشنامه فدراسیون پیشگام شده و امیدوارم کانون های باشگاه مس کرمان هرچه زودتر مراحل اجرایی خود را بگذراند تا در آینده از لحاظ بازیکن بومی مشکلی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه جایگاه هندبال کرمان وضعیت فعلی نیست بیان کرد: ۶۰ درصد بازیکنان ما بومی هستند اما با راه اندازی کانون های مس در بخش بومی سازی طی سال های آینده می توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

باوجود همه کاستی ها ، ظرفیت ها واقدامات انجام گرفته در بخش هندبال استان باوجود همه موانع نیز در جای خود شنیدن دارد؛ مسئولان این بخش اقداماتی را ردیف می کنند و می گویند که فدراسیون هم به کرمان در این زمینه نگاه خاص و ویژه دارد.

مسیر سه ساله پیشرفت هندبال کرمان

عضو هیات رییسه هندبال استان کرمان نیز با بیان اینکه این ورزش استان در مسیر پیشرفت قرار گرفته است گفت: هندبال کرمان طی سه سال گذشته توانسته از جایگاه بالای ۲۰ به رتبه هشتم کشور برسد.

عرفان امیرخسروی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان، هیات هندبال کرمان و باشگاه ها ضمن هم افزایی و استفاده از توان ارتباطی و مدیریتی و نیز استفاده حداکثری از ظرفیت‌های جامعه دیار کریمان موجب پیشرفت هندبال این استان شده اند.

وی ضمن عرض خداقوت به کادرفنی و بازیکنان مس کرمان بابت برد اخیر این تیم برابر هوانیروز اصفهان اظهار داشت: شاگردان صادقی‌ در تیم مس کرمان مجددا به یکی از مدعیان قهرمانی لیگ برتر هندبال کشور تبدیل شده و در ادامه راه نیز برای این عزیزان آرزوی موفقیت دارم.

عضو هیات رییسه هندبال استان کرمان گفت: این ورزش استان طی سه سال گذشته از پستی و بلندی های بسیاری گذر کرده و اکنون به آرامش دست یافته که تیم هندبال نیز به دور از حواشی راه خود را پیدا کرده و در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این دوره استعدادیابی، برگزاری دوره‌های پیوسته و هدفمند آموزشی، بازسازی ارکان هیات استان و شهرستان‌ها، توجه به رده‌های سنی، بها دادن به هندبال بانوان، حمایت از داروان هندبال، پرورش مربی، نگاه ویژه به شهرستان‌ها و موارد فراوان دیگری که در دوره مدیریت سیدرضا مهدوی در هیات هندبال استان پیگیری شد ادامه خواهد یافت.

امیرخسروی بیان کرد: استفاده از ظرفیت نیروی انسانیِ با دانش، پرکار و بومی سازی در هندبال کرمان یکی دیگر از اقدامات مثبت است که با ساختن یک تیم منسجم، امروز شاهد رشد و ارتقای این رشته ورزشی استان هستیم.

وی اضافه کرد: قهرمانی تیم هندبال مس کرمان در لیگ برتر کشور پس از ۳۱ سال طی سال ۹۹ و کسب عنوان نایب قهرمانی پس از ۱۶ سال، حاصل همدلی در ورزش استان و همچنین تفاهم و تعامل باشگاه مس کرمان با هیات هندبال استان بوده است.

هندبال کرمان در مسیر روزهای طلایی بی‌پشتوانه

رشد هندبال ساحلی کرمان

امیرخسروی در ادامه به رشد هندبال ساحلی در کرمان اشاره و عنوان کرد: توجه به هندبال ساحلی برای این هیات دستاوردهای ارزشمندی محسوب می شود و حاصل آن کسب مقام‌های متعدد هندبال ساحلی در بخش آقایان در کشور بوده است.

وی ادامه داد: همچنین اعزام یک مربی دلسوز و خوب کرمانی به نام حبیب بردسیری و یک بازیکن آینده دار به مسابقات آسیایی و جهانی و مقام تاریخی هندبال ساحلی جهانی، ثمره دیگر این فعالیت منسجم در هندبال ساحلی استان بوده است.

عضو هیات رییسه هندبال استان کرمان افزود: برگزاری بیش از ۱۱ کارگاه و دوره مربیگری نشان می‌دهد که در هیات استان کرمان فعالیت هایی آغاز شده که می تواند نتیجه دهد و همه با اتحاد براساس برنامه کوتاه مدت و بلند مدت تدوین‌ شده، پیش می‌روند.

هندبال کرمان در مسیر روزهای طلایی بی‌پشتوانه

میزبانی کرمان از هفت مرحله اردوی ملی

وی همچنین به میزبانی از هفت اردوی ملی در هندبال ساحلی و هندبال بانوان اشاره و عنوان کرد: فدراسیون هندبال به کرمان بها می‌دهد و این استان را از هیات‌های برتر کشور می‌داند که میزبانی اردوهای مهم را به آن می‌سپارد.

امیرخسروی ابراز داشت: ضمن اینکه افزایش قضاوت‌های داوران کرمانی در لیگ‌های مختلف آقایان و بانوان گواه دیگری برای این مطلب است.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی پایگاه ملی هندبال دختران در استان کرمان و همچنین اخذ مجوز مدارس هندبال نشان‌دهنده توجه عملی و علمی دکتر مهدوی به بخش بانوان و همچنین استعدادیابی است.

عضو هیات رییسه هندبال استان کرمان دوره مدیریت سیدرضا مهدوی در هندبال استان را دوره‌ای طلایی خواند و گفت: قطعا تمامی موفقیت‌های یاد شده با حضور همه عزیزان، پیشکسوتان و هندبالی های دلسوز استان رخ داده است که جای قدردانی دارد.

تیم مس کرمان تنها نماینده استان در لیگ برتر هندبال کشور است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha