درخشان: شناخت کی‌روش از فوتبال ما نکته مثبت کار بود/ اصالت و انگیزه رمز پیروزی در جام‌جهانی

تهران- ایرنا- کارشناس فوتبال ایران با اشاره به حضور «کارلوس کی‌روش» در راس کادر فنی تیم ملی گفت: شناخت،‌آگاهی و تعامل مناسب میان او و بازیکنان باعث شده تیم ملی روند خوبی داشته باشد؛ هر چند گروه سختی داریم اما انگیزه بالای بازیکنان ما می‌تواند شگفتی بزرگی را رقم بزند.

حمید درخشان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به بررسی شرایط لیگ برتر فوتبال ایران و تیم ملی پرداخت و در خصوص شرایط و وضعیت کنونی شاگردان کی‌روش نکاتی را مطرح کرد.

مشروح این گفت و گو را در زیر می‌خوانیم:  

به عنوان بازیکن اسبق تیم ملی ۹ هفته سپری شده از لیگ برتر فوتبال را چطور دیدید؟‌

اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم در این ۹ هفته‌ای که از آغاز لیگ برتر فوتبال ایران گذشته چیز خاصی دیده نشده است. نه اتفاق عجیبی رخ داد و نه تغییر آنچنانی در بازی‌ تیم‌های لیگ برتری شاهد بودیم. آمار و ارقام هم همین را تایید می‌کند. روند لیگ را ببینید و تعداد گل‌های رد و بدل شده و تعداد برد و باخت تیم‌ها را بررسی کنید. بیشتر بازی‌ها یا مساوی شده یا نتیجه بازی‌ها یک بر صفر بوده است و این برای فوتبالی که می‌خواهد رشد و پیشرفت کند، خوب نیست. 

چرا فوتبال ما گرفتار چنین معضلی شده؟

برای رشد و موفقیت باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشت. یک مربی برای آنکه بخواهد در مسیر رشد قرار بگیرد نیازمند ابزار و امکاناتی است که تا در اختیارش قرار نگیرد عملا کاری نمی‌تواند انجام دهد. نوآوری و خلاقیت در فوتبال خیلی مهم است ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم آن را در فوتبال داخلی خودمان نهادینه کنیم.

شما بازی‌های روز دنیا را رصد کنید،‌ تا دلتان بخواهد صحنه‌های زیبا و تماشاگرپسند در این فوتبال موج می‌زند؛ هر لحظه بازی بوی گل می‌دهد و ببینده نمی‌داند در یک ثانیه دیگر چه اتفاقی رخ خواهد داد اما در فوتبال ما شرایط  فرق دارد و به دلیل آنکه مربیان نمی‌خواهند بازی را واگذار کنند اول برای نباختن به زمین می‌آیند. 

درخشان: شناخت کی‌روش از فوتبال ما نکته مثبت کار بود/ اصالت و انگیزه رمز پیروزی در جام‌جهانی

اما برخی از صاحب‌نظران در مورد لیگ نظر دیگری دارند،‌ این تفاوت در نگاه کارشناسی از کجا نشات می‌گیرد؟‌

واقعا نمی‌دانم اما شاید برخی دوست دارند خودشان یا دیگران را گول بزنند، این مساله برای من هم عجیب است. در چند روز گذشته یکی از کارشناسان به شکلی از بازی‌های لیگ صحبت می‌کرد که اگر معلوم نبود در خصوص چه لیگی حرف می‌زند بی شک همه به فکر لیگ‌های مطرح اروپایی مانند انگلیس، ایتالیا یا اسپانیا می‌افتادند؛ اما صحبت از لیگ برتر خودمان بود.  

شاید مشکل از ماست، فوتبال را به خوبی درک نمی‌کنیم. مگر می‌شود فوتبالی که از صحنه‌های جذاب ورزشی، خلاقیت و نوع‌آوری، برنامه‌های متعدد و از پیش طراحی شده و مسایلی از این دست اشباع شده را با لیگ برتر ایران مقایسه کرد؟‌ نتایج لیگ را ببینید،‌ تعداد برد و باخت تیم‌ها و گل‌های رد و بدل شده بین آنها گواه واقعیت فوتبال ماست و نباید خودمان را گول بزنیم. 

با این وضعیت آیا لیگ برتر ما می‌تواند به فوتبال ملی کمک کند؟ 

با این شرایط نمی‌توان انتظار خلق شگفتی داشت اما این وظیفه همه ماست که به هر شکلی که امکان دارد به تیم ملی کمک کنیم. برای همین است که کی‌روش رقابت‌های لیگ برتر را رصد می‌کند و او به دنبال آن است تا از دل همین لیگ، بازیکنان مد نظر خود را پیدا کند. 

نکته دیگر این است که کیفیت لیگ و سطح آن باید بالا برود. توسعه فوتبال باید در دستور کار مسئولان فدراسیون باشد تا با شناسایی بازیکنان شاخص دست سرمربی تیم ملی باز باشد. به نظر من کی‌روش به دنبال همین مساله است تا از همین بازیکنان شاخص لیگ برای پشتوانه‌سازی تیم ملی بهره ببرد.

درخشان: شناخت کی‌روش از فوتبال ما نکته مثبت کار بود/ اصالت و انگیزه رمز پیروزی در جام‌جهانی

صحبت از بازیکنان شاخص لیگ می‌کنیم اما در آن سوی میدان شاهد نتایج کِسِل‌کننده تساوی یا بردهای خفیف هستیم، این تعارض را چطور می‌توان معنی کرد؟‌

شما برای مساوی کردن، نیازمند برنامه خاصی نیستید. باید چند فاکتور دفاعی را مد نظر داشته باشید تا تیم شما با حداقل امتیاز زمین بازی را ترک کند اما اگر بخواهید به فکر برد و پیروزی باشد باید برنامه‌های مختلف و متفاوتی را در طول بازی در زمین اجرا کنید که این نیازمند ابزارهای مختلف است. یک مربی باید با استراتژی‌های هجومی و به روز آشنا باشد تا در زمین آنها را اجرایی کند، البته همین مساله هم نیازمند ساعت‌ها تمرین است تا در حین بازی قابلیت اجرایی داشته باشد. اگر این ابتکار عمل در اختیار تیمی باشد آن وقت می‌توان به کسب نتایج دلخوش کرد. 

شرایط تیم ملی را چطور می‌بینید؟‌

وضعیت کلی تیم ملی خوب است. اتفاق خوبی که در تیم ملی ایران رخ داد به حضور دوباره کی‌روش در راس کادر فنی و شناخت او از ماهیت فوتبال ما باز می‌گردد. همین شناخت دوطرفه باعث شده تا بازیکنان و کادر فنی به خوبی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به هماهنگی رسیده و در ۲ دیدار اخیر هم دیدیم روند تیم ملی مسیری صعودی را در پیش گرفته است. 

در مورد گروه ایران در جام‌جهانی هم باید بگویم که کار ما واقعا سخت است. اعتقاد دارم حریفان خوبی برابر ما صف‌آرایی خواهند کرد اما یک نکته را فراموش نکنید، اگر آن‌ها برای خود اسم و رسم دارند، ما هم اصالت و انگیزه داریم و اگر با شرایط خوب روحی، روانی و بدنی وارد این جام شویم شاید شاهد یک شگفتی‌ بزرگ در فوتبال دنیا باشیم. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha