۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۴
کد خبرنگار: 745
کد خبر: 84912742
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

درخواست سیل‌زدگان رفسنجان برای تسریع در تحقق کمک‌ها

کرمان- ایرنا- شماری از اهالی روستای کوثرریز رفسنجان که در سیل مردادماه امسال خانه‌هایشان تخریب شد روز شنبه با حضور در محل فرمانداری این شهرستان ضمن گلایه از محقق نشده وعده‌های مسئولان تاکید کردند که باتوجه به شروع فصل سرما نیاز است زودتر خانه‌هایشان بنا و مشکلاتشان حل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا سیل اوایل مردادماه به روستاهای اطراف و داخل شهر رفسنجان خسارت های زیادی در بخش های مسکونی، کشاورزی و زیرساخت ها وارد کرد. به گفته مسئولان این سیل ۲۰۰ منزل مسکونی را تخریب کرده که ۵۱ خانه در روستای کوثرریز در بخش مرکزی این شهرستان واقع شده است.

با حضور مسئولان مختلف کشوری و استانی در این مناطق سیل زده و بازدید چندین باره آنان طی ماه های اخیر وعده ها و قول هایی نیز برای بازسازی منازل تخریب شده اهالی داده شده که ساکنان روستای کوثرریز می گویند این وعده ها در زمان هایی که اعلام شده تاکنون عملی نشده و همچنان این خانوارها با مشکلات عدیده مواجه هستند.

این درحالی است که برخی مسئولان محلی اخیرا گفته بودند کمک بلاعوض ۱۰۰ میلیون تومانی برای هر خانواری که منزلش تخریب شده طی هفته ای که گذشت واریز می شود ولی اهالی می گویند آن مبلغ نیز تاکنون واریز نشده است.

درخواست سیل‌زدگان رفسنجان برای تسریع در تحقق کمک‌ها

حالا سرمای استخوان سوز و کویری استان کرمان فرارسیده است و اهالی روستای کوثرریز با مشکلات زیادی از نظر سرپناه مواجه شده اند؛ بسیاری از آنان خانه هایی را اجاره کرده اند اما نه تنها هزینه اجاره را ندارند بلکه قدرت تامین وسایل زندگی هم ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا امروز شنبه حدود ۴۰ نفر از صاحبان خانه های تخریبی ناشی از سیل در روستای کوثرریز به فرمانداری رفسنجان آمدند تا بتوانند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند.
حسین برخورداری دهیار روستای کوثرریز رفسنجان در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بعد از بروز سیل مسئولان در بازدیدهای متعددی که از منطقه سیل‌زده کوثرریز داشتند قول دادند تا ۲ ماه بعد از بروز سیل خانه ها احداث و تحویل داده می شود.
وی افزود: مسئولان قول دادند تا زمان فصل سرما مشکل برطرف می شود و تسهیلات بلاعوض و نیز تسهیلات بلندمدت در اختیار داده می شود اما هنوز با اینکه فصل سرما هم از راه رسیده خبری از هیچ مبلغی نیست.
برخورداری گفت: ابتدا برای سیل‌زدگان در پارکینگ مسجد روستا چادر بناکردیم تا در آنها زندگی کنند که مسئولان گفتند سیل‌زدگان منازلی اجاره کنند؛ در این اوضاع اقتصادی برخی اهالی برای پرداخت اجاره بهای مسکن در مضیقه هستند که از جیب خیران تامین کردیم.
وی ادامه داد: مسئولان به سیل‌زدگان از همان ابتدا گفتند پایه منازلشان را خودشان بسازند و شَفته‌سازی کنند که تا رسیدن تسهیلات حداقل کار کمی پیش رفته باشد؛ این سیل‌زدگان نیز با قرض مبلغی توانستند آهک و سیمان بخرند و شفته (پی سازی) منزل را درست کنند اما دیگر نمی توانند با دست خالی منزل را کامل بسازند؛ از طرفی طلبکاران ِ مصالح ساختمانی به آنان فشار آورده اند.
برخورداری یکی از مشکلات دیگر این سیل‌زدگان را نداشتن وسایل زندگی عنوان کرد و افزود: این افراد در منازل اجاره ای علاوه بر نداشتن قدرت پرداخت اجاره بها حتی بخاری ندارند تا بتوانند زندگی کنند.

بدقولی مخابرات
وی همچنین گفت: البته ارتباط تلفن ۴۰ منزل هم در این روستا قطع شده و نمی توانند ارتباط بگیرند؛ مخابرات قول مساعد داده بود اما تا جایی کار پیش رفته و کابل زمینی نصب کرده ولی برای نصب کابل هوایی می گوید بودجه ندارد.
دهیار کوثرریز رفسنجان خاطرنشان کرد: چندین مرتبه توسط اهالی این روستا در فرمانداری و دفتر امام جمعه اعتراض ها به بدقولی مسئولان صورت گرفته اما صدای این سیل‌زدگان به جایی نرسیده و قول فرماندار رفسنجان هم که چندی پیش گفته بود قرار است آخر هفته (یعنی هفته پیش) دولت ۱۰۰ میلیون تومان بلاعوض به هر خانه تخریبی اعطا شود هنوز از راه نرسیده است.

توضیح معاون فرماندار

علی آرمان معاون هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری رفسنجان هم در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قرار است از سه محل، اعتباراتی برای احداث این منازل کمک شود.
وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته از سوی فرمانداری رفسنجان، شرکت مس تقبل کرده بزودی ۱۰۰ میلیون تومان به طور بلاعوض به حساب هر صاحبخانه تخریبی ناشی از سیل واریز کند تا ساخت منازل شروع شود.
آرمان با اشاره به اینکه در این سیل اخیر ۲۰۰ منزل به طور کامل تخریب شده چون فرسوده و قدیمی و کاهگلی بودند تصریح کرد: مس به همه این منازل تخریبی کمک بلاعوض ۱۰۰ میلیون تومان اعطا می کند به شرط آنکه مورد تأیید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشند و در بنیاد مسکن پرونده منزل تخریب شده ناشی از سیل تشکیل شده باشد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلندمدت ۱۵ تا ۲۰ ساله به این سیل‌زدگان واگذار می کند.
آرمان محل سوم اعتبارات را تسهیلات ویژه سیل‌زدگان دولت برشمرد و افزود: اگر تسهیلات دولت که قول مساعد داده تا به سیل‌زدگان به منظور ساخت مسکن های تخریبی ناشی از سیل اعطا کند ابلاغ شود از آن محل نیز کمک می شود.

شهرستان رفسنجان در ۱۰۰کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha