مسئول امارتی: عربستان را به آمریکا ترجیح می دهیم

تهران - ایرنا- یک مسئول اماراتی گفت که اگر کشورش بخواهد بین عربستان و آمریکا یکی را انتخاب کند، قطعا عربستان را انتخاب خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، سپهبد "وضاحی خلفان" معاون رئیس پلیس دُبی و از چهره های مشهور اماراتی در رسانه ها در پاسخ به فردی که گفته بود امارات مخالفت خود با تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش دو میلیون بشکه ای نفت در روز را به آگاهی آمریکا رساند، در توییتی گفت: اگر ابوظبی بین ریاض و واشنگتن مخیر شود که یکی را انتخاب کند، ابوظبی در کنار ریاض خواهد ایستاد.

وی نوشت: اگر امارات را مخیر کنند، این کشور بدون شک در کنار عربستان خواهد ایستاد و نه آمریکا. ابوظبی موضع خود را در قبال عربستان پنهان نمی کند. موضع امارات علنی است و همه آن را می دانند.

سازمان اوپک پلاس چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود؛ با واکنش تند مقام‌های آمریکایی روبه رو شد که نگران افزایش قیمت بنزین و آن هم پیش از انتخابات میان دوره‌ای کنگره هستند.

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا پنجشنبه شب گفت که کشورش پیامدهای تصمیم اوپک پلاس به رهبری عربستان برای کاهش تولید نفت را بر روابط دو کشور بازنگری می‌کند.

کاخ سفید تصمیم اوپک پلاس را حمایت مادی و معنوی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین دانسته است.

این درحالی است که عربستان اتهامات آمریکا را با انگیزه سیاسی خوانده و آن را رد کرده است.

وزارت امورخارجه عربستان در بیانیه‌ای در  واکنش به خشم آمریکا از همراهی دولت ریاض با روسیه برای کاهش تولید نفت اعلام کرد: ریاض هیچ دیکته‌ و رفتاری را نمی‌پذیرد که با هدف منحرف کردن تلاش‌ها برای حمایت از اقتصاد جهانی انجام می‌شود.

وزارت امورخارجه عربستان اعلام کرد، دولت ریاض سخنانی در قبال این کشور و پس از تصمیم اوپک پلاس دریافت کرده که گویا این تصمیم به عنوان جانبداری سعودی از درگیری‌های جهانی و یک تصمیم با انگیزه سیاسی علیه ایالات متحده آمریکا بوده است.

این بیانیه تاکید کرد: دولت عربستان مخالفت کامل خود را با این اظهارات بی اساس اعلام می‌کند، این اظهارات به دنبال آن است که تصمیم اوپک پلاس را به خارج از چارچوب اقتصادی محض آن سوق دهد، این درحالی است که این تصمیم با اجماع کامل و توسط تمام کشورهای عضو اوپک پلاس گرفته شد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی نیز خطاب به عربستان گفت: وزارت خارجه سعودی می‌تواند در جهت وارونه کردن مسائل تلاش کنند اما حقایق ساده هستند.

این مقام کاخ سفید اظهار داشت: در هفته‌های اخیر عربستان سعودی بصورت خصوصی و علنی پیام داد قصد دارد تولید نفت خود را کاهش دهد. کاری که می‌دانستند نفع روسیه را افزایش داده و تاثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. این مسیر اشتباه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha