صادق ستاری فرد در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره برنامههای حوزه تربیت بدنی و سلامت اظهارکرد: با حمایت وزیر آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه توانستیم ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار را برای تامین تجهیزات ورزشی مورد نیاز مدارس پیش بینی کنیم که این اعتبار در اختیار استانها قرار گرفت.
وی با بیان اینکه این اعتبار از نظر میزان و رقم در طول سالهای گذشته بی سابقه بوده است، افزود: این موضوع را به نحوی مدیریت خواهیم کرد که همه مدارس ما بتوانند از این اعتبار استفاده کنند و سازوکاری شفاف، مدیریت شده، قابل نظارت و رصد برای تامین تجهیزات پیش بینی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون در حال استقرار سامانه ای هستیم که مدارس بتوانند از بستر این سامانه تجهیزات باکیفیت ورزشی مورد نیاز خود را خریداری کنند.
ستاری فرد یادآورشد: همچنین در جهت حمایت از تولید ملی، با استفاده از دانش فناوری به دنبال تحقق شعار سال و حمایت از تولید ایرانی هستیم تا مدارس بتوانند به امکانات و تجهیزات ورزشی مجهز شوند چرا که در دوران پساکرونا نیاز بود مدارس از واقعیت تلخ رنج بردن از فقر و امکانات ورزشی نجات یابند.
وی عنوان کرد: با استقرار این سامانه علاوه براینکه مدارس با سهولت میتوانند تجهیزات مورد نیاز را با هزینه و کیفیت مناسب تامین کنند، امکان مشارکت خانوادهها نیز در این امر فراهم میشود. به زودی این سامانه فعال و از آن رونمایی خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نحوه خرید مدارس، مشارکت خانوادهها در خرید اقلام مورد نیاز مدارس و خیرین نیز در این سامانه مشخص میشود.
ستاریفرد عنوان کرد: با هدف کیفیت بخشی به درس تربیت بدنی علاوه بر تامین تجهیزات و اقلام مورد نیاز برای فعالیت معلم و دانشآموز، به ایجاد فضای ورزشی مناسب نیز نیاز داشتیم تا زنگ ورزش و تربیت بدنی با کیفیت بیشتری اجرا و فعالیتهای فوق برنامه به صورت بهتری دنبال شود و در این راستا مدارس شاداب تر و کانونهای ورزشی درون مدرسه ای فعال شوند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدرسه در سند تحول بنیادین کانون تربیتی محله است باید به سمتی پیش رفت که مدارس جذاب شوند، براین اساس جذاب سازی و شاداب سازی محیط مدرسه از طریق ایجاد فضای ورزشی درون مدرسه ای مدنظر ما بوده است که در قالب نهضت ملی و ایجاد ۲ هزار و ۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه ای مزین به نام شهید سردار سلیمانی در طول ۶ ماه اخیر اقدامات خوبی انجام شد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: همکاران ما در استانها و مدیران مدارس با یک کار جهادی و با مشارکت خیرین در این ۶ ماه گذشته هزار و ۱۷ فضای ورزشی را به بهره برداری رساندند.
ستاری فرد خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا باقی فضاهای ورزشی را در طول سال تحصیلی در اختیار دانشآموزان قرار دهیم که بتوانند از فضاها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه ورزش برای تمام دغدغه مندان حوزه تعلیم و تربیت در دوره دبستان و ابتدایی اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: با همکاری و همراهی خوب معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش این امر محقق شد تا زنگ ورزش را در مدارس ابتدایی به صورت ۲ زنگ در ۲ روز هفته داشته باشیم تا به سلامت، رضایت، شادابی، نشاط، پویایی محیط مدرسه و روحیه پرنشاط دانشآموزان کمک شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: با همکاری معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش دبیرخانه ای تشکیل شد تا بتوانیم برنامههای تربیت بدنی را به طور جدی تر دنبال کنیم، آموزش از طریق بازی یعنی تلفیق آموزش و بازی را دنبال خواهیم کرد تا دانشآموزان بخشی از مطالب و محتوای درسی خود را در قالب بازی بیاموزند که دانش بهتری در آنان نهادینه و در یک فضای شاداب تری امر تعلیم و تربیت دنبال شود.
ستاری فرد با بیان اینکه در دوره ابتدایی تلاش کردیم آموزش یک رشته در هر پایه را دنبال کنیم، گفت: به دنبال این هستیم که آموزش شنا و طناب زنی را در پایه چهارم ابتدایی در چند روز آینده دنبال کنیم، چراکه این امر سالها پیش دنبال و با استقبال خوب خانوادهها و دانشآموزان مواجه شد. در حال رایزنی هستیم تا با حمایت وزیر آموزش و پرورش بتوانیم آموزش این دو رشته را داشته باشیم البته در حال رایزنی با وزارت ورزش نیز هستیم تا از استخر مجموعههای دستگاههای اجرایی در این باره استفاده کنیم.
وی افزود: با هدف احیای ورزش باستانی و نهادینه سازی ورزشهای بومی، ملی و واجد ارزش ملی تحت عنوان طرح شهید طوقانی به دنبال این هستیم که ورزش باستانی، زورخانه ای و پهلوانی را در دوره ابتدایی اجرا کنیم. در این راستا از فرصت زنگ صبحگاهی استفاده میکنیم و این ورزش را با کمک خود دانشآموزان اجرا خواهیم کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که مشارکت خانوادهها را در برنامههای ورزشی به صورت جدی تر دنبال کنیم. اکنون طرح آزادسازی مجموعههای ورزشی را شروع کردیم و براساس دادهها در طول این ۶ ماه به طور میانگین هرهفته حدود ۳۸ هزار مادر و دختر در روزهای پنجشنبه و ۳۰ هزار پدر و پسر در روزهای جمعه از ۹۳۳ مجموعه ورزشی استفاده کردند.
ستاری فرد تصریح کرد: شاید کار تبلیغی در این زمینه کمتر صورت گرفته باشد و یا به واسطه تعطیلی مدارس استقبال مورد نظر ما از این امر کمتر شده باشد اما امیدواریم با شروع سال تحصیلی و بازگشایی انجام شده بتوانیم این طرح را جدی تر دنبال کنیم و خانوادهها مشارکت بیشتری در این امر داشته باشند.
وی افزود: یک واقعیت تلخ این است که امروز رقبای جدی برای فعالیت دانشآموزان ایجاد و موج کم تحرکی در کشور به ویژه برای کودکان و نوجوانان ما فراگیر شده است، بنابراین نیاز است بسترسازی و فرصت سازی برای خلق زمینههایی برای تخلیه هیجانات کودکان و نوجوانان و رونق و گسترش نشاط و شادابی در جامعه صورت گیرد، همچنین تحرک خانوادهها و دانشآموزان افزایش یابد و بستری برای در کنار هم بودن خانوادهها و محیط نشاط آفرین فراهم شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در کنار هزار مجموعه ورزشی به دنبال این هستیم که هزار دبیرستان دخترانه را در گام دوم در اختیار دانشآموزان دختر و مادران آنها قرار دهیم و به این سمت حرکت کنیم که مدارس مشمول این طرح شوند و بعد از ظهرها پس از تعطیلی مدارس و اوقات غیرآموزشی این اجازه را از حیث قانونی به ما میدهد که خدمات فرهنگی، آموزشی، پرورشی و ورزشی به دانشآموزان و خانوادههای آنها ارائه شود.
ستاری فرد درباره برنامههای هفته تربیت بدنی اظهار کرد: هفته تربیت بدنی از روز ۲۶ مهرماه تا ۲ آبان ماه خواهد بود که در این هفته با همکاری وزارت ورزش پیگیری طرحهایی را دنبال میکنیم. در این هفته علاوه بر آیین افتتاح هزار و ۱۷ مجموعه ورزشی در سراسر کشور، آغاز سی و نهمین مسابقات ورزشی آموزشگاههای سراسر کشور در ۲ بخش دختران و پسران اجرا میشود که این مسابقات با رویکرد جدید و مشارکت دانشآموزان و خانوادهها خواهد بود.
وی با تاکید بر تحقق مشارکت، مسئولیت پذیری دانشآموز و خانواده در فعالیتها و فرایندهای تعلیم و تربیت افزود: بستر ورزش جذابیت خاصی دارد بنابراین میتواند فرصتی برای تحقق این مهم باشد. در هفته پیش رو در روز ۲۶ مهرماه به صورت سراسری این مهم با حضور وزیر آموزش و پرورش به صورت نمادین برگزار میشود تا فرصت تحرک، شادابی و سلامت برای دانشآموز و تعلیم و تربیت دنبال شود.
وی با تاکید براینکه باید فرصتهای ازدست رفته را جبران کنیم، اضافه کرد: لازم است اخلال در نظام تعلیم و تربیت به واسطه کرونا و آثار و پیامدهای نامطلوبی که بر سلامت دانشآموزان و تربیت آنان عارض شده است، را به طرق مختلف جبران کنیم بنابراین باید موضوع ورزش زمین و زمان ورزش از جمله فرصتهایی باشد که با بهترین شکل مورد استفاده قرار گیرد.
نظر شما