میزان تولد نوزادان در قشم کاهش یافته است

قشم - ایرنا - رییس ثبت احوال قشم گفت: میزان آمار واقعه ولادت ثبت شده در ۶ ماهه نخست امسال در این شهرستان مرزی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۳ دهم درصد کاهش داشته است.

علی اکبر قربانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه آمار ثبت شده ولادت در این شهرستان مرزی هزار و ۳۱۹ مورد به جز (۴۹۹ ولادت نوزادان اتباع غیر ایرانی) است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این آمار هزار و ۳۹۳ واقعه ولادت به جز (۵۵۳ ولادت اتباع غیر ایرانی) بوده است، کاهش ۵.۳ دهم درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اکنون بیش از ۹۹ درصد از ولادت ها در جزیره قشم در مهلت قانونی (۱۵ روز) ثبت می شوند و قشموندان باید دقت داشته باشند که ولادت را در مهلت قانونی ثبت کنند.

رییس ثبت احوال قشم توضیح داد: در این مدت نام های «محمد، عبدالله، آیهان، علی و احمد» در گروه پسران و «فاطمه، مریم، سدنا، نورا و حلما» در گروه دختران بیشترین فراوانی ثبت اسم در این شهرستان مرزی را به خود اختصاص داده اند.

قربانی اضافه کرد: تشویق و ترغیب جوانان قشمی به ازدواج و همچنین ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری از جمله اقداماتی است که می‌تواند میزان باروری را در این شهرستان مرزی افزایش دهد.

وی گفت: همچنین آمار وفات در این شهرستان مرزی در ۶ ماه نخست سال جاری ۲۱۴ نفر ثبت و گزارش شده است که این آمار در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۳۶۷ نفر بوده است.

رییس ثبت احوال قشم افزود: در ۶ ماهه نخست سال گذشته، ۵۱۰ مورد ازدواج در این شهرستان به ثبت رسیده بود که این تعداد در ۶ ماه نخست سال جاری ۴۹۷ مورد بوده است.

وی اعلام کرد: همچنین در همین بازه زمانی ۹۶ مورد واقعه طلاق برای ۶ ماهه نخست سال جاری و ۱۱۳ مورد واقعه طلاق برای ۶ ماهه نخست سال گذشته ثبت و گزارش شده است.

دکتر یاسر مرادی مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم روز پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ اعلام کرده بود: در مدت یادشده هزار و ۸۹ زایمان طبیعی و ۷۳۹ زایمان سزارین در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم برای تولد ۸۵۹ نوزاد دختر و ۹۷۸ نوزاد پسر ثبت و گزارش شده است.

وی گفته بود: این آمار در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، تولد هزار و ۹۴۶ نوزاد با انجام هزار و ۲۳۸ زایمان طبیعی و ۷۰۸ زایمان سزارین و زاده شدن هزار و ۴۶ نوزاد ( ۹۳۲ دختر و هزار و ۱۴ پسر) بوده است.

براساس تحقیقات خبرنگار ایرنا در قشم به نظر می رسد با توجه به اینکه هیچ گونه زایمانی از سوی مادران باردار در منزل در سطح این جزیره انجام نشده است، این میزان کاهش باروری و تولد نوزادان در این شهرستان مرزی در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ممکن است به دلایل نبود فرزند آوری، کاهش ازدواج و مهاجرت ساکنین شناور این شهرستان مرزی باشد.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha