۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۰۴
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 84912279
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بحران انرژی اروپا؛ افزایش قیمت‌ها به صنعت چوب تسری پیدا کرد

تهران- ایرنا- روند صعودی قیمت‌های قبوض انرژی در اروپا، مردم این قاره را برای گرم کردن خانه‌هایشان به سمت صنعت چوب سوق داده که این مساله قیمت‌های هیزم را نیز افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری یورونیوز در گزارشی با اشاره به اینکه داستان افزایش قیمت‌های قبوض انرژی به صنعت چوب و افزایش قیمت‌های هیزم نیز تسری یافته، نوشت که قیمت‌های گلوله چوبی (یک شکل فشرده از زیست توده چوبی) که معمولا بهتر از هیزم معمولی می‌سوزد، با افزایش تقریبا دو برابری به ۶۰۰ یورو در هر تن در فرانسه رسیده است.

از این رو آژانس‌های دولتی اروپا درباره قطع غیرقانونی درختان ابراز نگرانی کرده اند در حالیکه انتظار می‌رود مردم برای تامین سوخت شخصی خود به قطع درختان در جنگل رو بیاورند.

دولت مجارستان صادرات گلوله‌های چوبی را ممنوع کرده و مقرراتی زیست محیطی را ارائه کرده که از بهره برداری از جنگل‌های محافظت شده، جلوگیری نماید.

در بلغارستان که برای سوخت، اکثر خانوارها به شدت وابسته به چوب هستند، هزینه‌ها با افزایش دو برابری تقریبا به ۱۰۰ یورو در هر متر مکعب رسیده است. گزارش رسانه‌های محلی از لهستان در ماه گذشته نیز حاکی از آن است که قیمت هیزم امسال دو برابر شده است.

همچنین روزنامه تلگراف در ماه اوت (مرداد- شهریور) گزارش داد که فروش هیزم در انگلیس در سال جاری پنج برابر افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا علاوه بر اعمال محدودیت واردات بر انرژی روسیه، در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) واردات چوب و گلوله چوبی از روسیه را نیز ممنوع کرد و گفته می‌شود که افزایش قیمت‌ها بیشتر بر روی فقیرترین افراد به ویژه در اروپای شرقی و مرکزی که در آنجا خانوارهای کم درآمد در مقایسه با گاز، بیشتر گرایش به استفاده از هیزم دارند، تاثیر خواهد گذاشت.

در میانه هجوم مردم برای تهیه چوب، آمار جرائم در اروپا افزایش یافته است. نیروی پلیس آلمان نسبت به موج فاجعه بار کلاهبرداری‌های اینترنتی هشدار داد. این درحالی است که فروشگاه‌های اینترنتی مدعی هستند که قادر به ارائه هیزم به قیمت یک دهم نرخ موجود هستند. 

همه این شرایط در حالی است که نگرانی از هزینه‌های زیست محیطی ناشی از سوختن چوب افزایش یافته است. برخی از دانشمندان و فعالان معتقد هستند که سوختن چوب در مقایسه با سوختن زغال سنگ کربن بیشتری را انتشار می‌دهد.

نتیجه تحقیقات امسال اتحاد سلامت عمومی اروپا نشان می‌دهد که آلودگی هوا بر اثر سوخت فسیلی و سوختن چوب در خانه‌ها منجر به ۲۷ میلیارد یورو هزینه‌های مربوط به سلامت جامعه در سراسر اتحادیه اروپا و انگلیس می‌شود. 

بر اساس تحقیقات این گروه، به کارگیری چوب (به عنوان سوخت) در خانه‌ها با اعمال ۱۷ میلیارد یورو هزینه، بیشترین عامل بر روی افزایش هزینه‌های سلامت در اروپا را دارد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha