اشتغال و مناسب‌سازی اماکن عمومی دغدغه‌های روشن‌دلان چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- آنها نه با چشم سر ، که با چشم دل می‌ببیند، با سر نوک انگشتان خود می‌خوانند و خط به خظ کتاب زندگی را از "بر" می‌کنند با همان دل روشنی که جهان پیش‌پایشان ایستاده است.

به گزارش ایرنا، ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه روز بزرگداشت روشندلان(نابینایان و کم بینایان) و عصای سفید نامگذاری شده است و در چنین روزی قانون عصای سفید در یونسکو تصویب شد و تصویری جدید از نابینایان و حقوق این قشر در جامعه ترسیم کرد.

قانون عصای سفید، بر حق استفاده از تمامی امکانات رفاهی معمول در جامعه از سوی نابینایان و کم بینایان تاکید دارد و به مشارکت این قشر در تصدی امور دولتی و اشتغال توسط دولت‌ها تصریح دارد و رعایت کامل حقوق نابینایان از سوی رانندگان وسایل نقلیه به هنگام عبور و مرور از جمله مفاد این قانون است.

اشتغال و مناسب‌سازی اماکن عمومی و منابع اطلاعاتی برای روشندلان، از مهمترین دغدغه‌های این گروه از توان‌خواهان و مددجویان کشور و چهارمحال و بختیاری است که توجه ویژه مسوولان و آحاد مردم را می‌طلبد.

اشتغال دغدغه اصلی نابینایان چهارمحال و بختیاری

یکی از روشندلان چهارمحال و بختیاری در این پیوند به ایرنا شهرکرد گفت: مهمترین دغدغه نابینایان ، اشتغال است که نبود اشتغال که منجر به افزایش مشکلات این قشر در جامعه شده است.

محمدرضا افزود: اجرا نشدن قانون جامع حمایت از معلولان دغدغه اصلی آنان است که به خوبی در سطح کشور اجرا نمی‌شود و بیشترین خسارت و ضربه را از اجرا نشدن این قانون را جامعه نابینایان می‌بینند که تحصیلات دانشگاهی بالایی نیز دارند.

وی یادآور شد: علاوه بر مشکل اشتغال،در فضا و مبلمان شهری شهرکرد و سایر شهرهای استان، مناسب‌سازی برای نابینایان انجام نشده است و این درحالی است که در شهرهای بزرگ مانند اصفهان و تهران بیشتر پیاده‌روهای اصلی برای نابینایان و کم بینایان مناسب‌سازی شده است.

روشندل شهرکردی افزود: تعدادی پیاده‌رو در مرکز استان سال‌ها پیش برای نابینایان مناسب‌سازی شد ولی مناسب‌سازی‌های انجام شده به دلیل رعایت نشدن استانداردها و بی‌توجهی برخی مغازه‌داران، مردم و سد معبرهای انجام شده منفعتی برای روشندلان نداشت. 

وی تصریح کرد: فضاسازی نامناسب شهرهای چهارمحال و بختیاری برای معلولان و مناسب سازی نکردن اماکن عمومی، ادارات، پیاده‌روها و پارک‌ها باعث بروز برخی ترحم‌ها از سوی مردم به جامعه معلولان بویژه نابینایان شده است که حس ناخوشایندی به این قشر منتقل می کند.

این روشندل افزود: نادیده گرفتن توانمندی معلولان به ویژه  روشندلان، از مشکلات دیگر این قشر است که زمینه حضور نابینایان در عرصه‌ها مختلف اجتماعی، اقتصادی و اشتغال را کمرنگ کرده است و در ادارات استان استعدادها و مدارک تحصیلی این قشر نادیده گرفته می‌شود.

وی اظهار داشت: قانون سه درصدی اشتغال برای جامعه هدف بهزیستی از سوی دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری اجرا شود چرا که تعدادی از روشندلان استان در سال‌های گذشته با وجود قبولی در آزمون ورودی سازمان‌ها هنوز نتوانسته‌اند در دستگاه‌ها استخدام شوند.

۴ هزار ۴۵۱ روشندل نابینا و کم‌بینا در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

اشتغال و مناسب‌سازی اماکن عمومی دغدغه‌های روشن‌دلان چهارمحال و بختیاری

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: اشتغال و مناسب‌سازی اماکن عمومی در کنار فقدان رویه‌های خاص در تولید و توزیع منابع اطلاعاتی از مهمترین مشکلات چهار هزار و ۴۵۱ نابینا و کم‌بینا استان است.

علی نصیری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا شهرکرد افزود: چهار هزار و ۴۵۱ روشندل نابینا و کم‌بینا در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که یک هزار ۵۱۲ نفر آنها نابینا و ۲ هزار و ۹۳۹ نفر کم بینا هستند که اشتغال و مناسب‌سازی اماکن عمومی در کنار فقدان رویه‌های خاص در تولید و توزیع منابع اطلاعاتی از مهمترین مشکلات این عزیزان است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: نابینایان و کم‌بینایان با وجود محدودیت در دید، توانایی‌های منحصر به فردی در سایر زمینه‌ها دارند که می‌توانند با استفاده از استعدادهایشان در جامعه مانند سایر افراد نقش پویا و پُررنگی داشته باشند.

نصیری ادامه داد:نابینایان و کم‌بینایان اُستان در عرصه مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی فعال هستند و تعدادی از آن‌ها موفق به کسب عناوین اُستانی، کشوری و حتی بین‌المللی شده‌اند که کسب رتبه های برتر در مسابقات قرآنی از آن جمله است.

وی یادآورشد: تعداد زیادی از روشندلان اُستان تحصیلات دانشگاهی دارند و یا مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها هستند و بیشترین میزان تحصیلکرده در بین مددجویان سازمان بهزیستی متعلق به این گروه است ولی متاسفانه بیشترین نرخ بیکاری نیز مربوط به این قشر است.

این مسوول استان اظهار داشت: متاسفانه بیشتر سازمان‌ها و نهادهای چهارمحال و بختیاری در تخصیص سه درصد ظرفیت استخدام به معلولان تعلل دارند و این سازمان‌ها تنها اداره کل بهزیستی را مسوول می‌دانند که تصور نادرستی است و برای خدمت به این ولی‌نعمتان همه سازمان‌ها، نهادها و آحاد مردم باید مشارکت کنند.

به گزارش ایرنا،۲ انجمن و تشکل نابینایان در شهرهای شهرکرد و بروجن استان چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

  • مرا ببین

    مرا ببین

    سنندج - ایرنا - وارد ساختمان چند طبقه یکی از ارگان های دولتی که می‌شود، با پرس و جو از افراد…

  • نابینایان می‌خواهند که دیده شوند

    نابینایان می‌خواهند که دیده شوند

    اراک – ایرنا – سه هزار و ۶۹ نابینا در استان مرکزی زندگی می‌کنند که به گفته خودشان تلاشی برای…

  • پیوند با تاریكی

    پیوند با تاریكی

    اراك - ایرنا - روشندلان بخشی از جامعه هستند كه با وجود محدودیت در بینایی دامنه گسترده ای از…

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha