۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۲۰:۳۴
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84911512
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نامزد چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه مامور تشکیل دولت عراق شد

تهران - ایرنا - رئیس جمهور جدید عراق امروز «محمد شیاع السودانی» نامزد چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه را مامور تشکیل دولت کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های عراق، «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور جدید عراق که توسط مجلس این کشور به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد امروز پنجشنبه « محمد شیاع السودانی » نامزد ائتلاف چارچوب هماهنگی را مامور تشکیل دولت کرد. 

بر اساس گزارش رسانه های عراق، « رشید » بلافاصله پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهوری، نامه ماموریت « السودانی » برای تشکیل کابینه را به وی داد. 

محمد شیاع السودانی نیز گفت که اعضای دولت خود را در اسرع وقت به مجلس معرفی خواهد کرد.

پیشتر «محمد شیاع السودانی» نامزد کمیته چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه عراق سوم مهرماه اولویت‌های دولت خود را اعلام کرد.

تارنمای المعلومه عراق سوم مهر امسال گزارش داد که  السودانی در حاشیه دیدار با تعدادی از کارشناسان، نویسندگان و روزنامه نگاران گفت: برنامه دولت آینده شامل ۲۳ محور است ولی محورهای مربوط به برق، بهداشت و درمان، خدمات شهری و مسیرها و مبارزه با فساد در اولویت قرار خواهد داشت.

وی همچنین افزود که دولتش برای تأمین خدمات، بهبود وضعیت معیشت، ایجاد فرصت شغلی تلاش خواهد کرد و تأکید کرد که باید بخش‌های اقتصادی مانند صنعت، کشاورزی و گردشگری فعال شود.

نامزد پست نخست وزیری عراق همچنین با بیان اینکه برنامه‌های وی شامل طرح‌های کوتاه‌ مدت، میان ‌مدت و بلند مدت خواهد بود، گفت که مسیر دولت را تصحیح و در صورت فساد وزرا آنان را مجازات خواهد کرد.

محمد شیاع السودانی چند روز قبل نیز در سالن پارلمان عراق با جمعی از نمایندگان دیدار کرده و در این جلسه غیررسمی برنامه دولت خود را برای نمایندگان حاضر تشریح کرده بود.

پیشتر در پی معرفی «محمد شیاع السودانی» از سوی چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه عراق (به استثنای مقتدا صدر) برای تصدی پست نخست وزیری و در آستانه برگزاری جلسه پارلمان برای معرفی وی به نمایندگان، هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر در اعتراض به نامزدی السودانی وارد صحن پارلمان در منطقه سبز بغداد شده و به مدت یک ماه در آنجا تحصن کردند تا در نهایت در ۳۰ اوت گذشته به دستور صدر از این منطقه خارج شدند.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد، اما گروه‌ها و احزاب سیاسی و فراکسیون‌های حاضر در پارلمان با وجود گذشت ۱۱ ماه از برگزاری این رویداد، به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha