۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۴۱
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84911405
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

آمریکا به دفاع از هر وجب از خاک ناتو متعهد شد

۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۴۱
کد خبر: 84911405
آمریکا به دفاع از هر وجب از خاک ناتو متعهد شد

تهران – ایرنا – آمریکا در آستانه نشست روز پنجشنبه وزیران دفاع سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، بر تعهد خود برای دفاع از هر وجب از خاک این ائتلاف تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در سخنانی به موضوع تعهد ایالات متحده به دفاع جمعی از ناتو در پی تهدیدهای هسته ای روسیه اشاره داشت و گفت: ما به دفاع از هر وجب از خاک ناتو متعهد هستیم.

وی اندکی قبل از نشست مقام های ارشد ناتو برای بررسی موضوعات هسته ای از تعهد واشنگتن خبر داد.

ناتو جزئیاتی از مذاکرات هسته ای که قرار است روز پنجشنبه در بروکسل برگزار شود، منتشر نکرده است.

این ائتلاف می گوید سیاست هسته ای اش تحت بازبینی مداوم است و با توجه به تحولات جدید، اصلاح و تطبیق داده می شود.

براساس این گزارش، یک مقام ارشد ناتو روز چهارشنبه اعلام کرد که حمله ادعایی هسته ای روسیه به اوکراین قطع به یقین با واکنش بسیاری از متحدان به ویژه متحدان ناتو همراه خواهد بود.

جیک سولیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز هفته گذشته گفت که واشنگتن تبعات فاجعه بار استفاده از سلاح هسته ای در اوکراین را به مسکو گوشزد کرده است.

دیپلمات های غربی می گویند اشارات مسکو به استفاده احتمالی از سلاح هسته ای برای دفاع از قلمروهای الحاقی اوکراین با هدف ترساندن غرب به منظور کاهش حمایت از کی یف انجام می شود.

روز پنجشنبه، الکساندر وندیکتف مقام شورای امنیت روسیه نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم در صورت پیوستن اوکراین به ناتو هشدار داد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از تلاش کشورش برای عضویت سریع در ناتو خبر داد، اما عضویت تمام و کال اوکراین در ناتو دور از انتظار است، زیرا همه ۳۰ کشور عضو این ائتلاف باید با آن موافقت کنند.

در این میان، ناتو اعلام کرد که هفته آینده رزمایش هسته ای اش را انجام می دهد که در قالب آن، نیروی هوایی ناتو استفاده از بمب های هسته ای آمریکا مستقر در اروپا را با پروازهای آموزشی و بدون کاربرد سلاح جنگی محک می زند.

یک مقام ناتو گفت که ۱۴ عضو از ۳۰ کشور عضو ناتو در این رزمایش مشارکت خواهند داشت که پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه، برنامه ریزی شده و بخش اصلی آن در فاصله بیش از یک هزار کیلومتری از خاک روسیه برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha