رای ممتنع پاکستان به قطعنامه ضدروسی و انتقاد از رویکرد غرب در قبال جنگ اوکراین 

تهران- ایرنا- پاکستان علیرغم فشار واشنگتن و متحدان آن برای عقب نشینی از موضع بی طرفی درخصوص جنگ اوکراین، بار دیگر به قطعنامه پیشنهادی علیه روسیه در سازمان ملل را ممتنع داد و ضمن تاکید بر توقف فوری خصومت‌ها میان مسکو و کی‌یف، اعلام کرد: حامیان قطعنامه ضدروسی پیشنهادات برای حل مسالمت آمیز فوری درگیری را نپذیرفت

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از منابع رسمی پاکستان، نماینده دائم این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل همگام با ۳۸ کشور دیگر به قطعنامه‌ای همه پرسی روسیه در مناطقی از اوکراین را ممتنع داد، اقدامی که بر موضع اسلام‌آباد برای بی طرف ماندن در قبال جنگ اوکراین و اجتناب از هرگونه یارگیری در تنش‌های بین المللی تاکید دارد.

نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل طی سخنانی خطاب به رئیس نشست فوق العاده مجمع عمومی برای رای گیری چهارمین قطعنامه علیه روسیه گفت: پاکستان به این قطعنامه رای ممتنع داد اما همزمان به طور کامل از  احترام به اصل حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها حمایت می کند - اصلی که در مورد اوکراین و سایر کشورهای عضو نیز صدق می کند. کشورها را نمی توان با استفاده از زور از هم پاشید. این اصول باید به طور پیوسته و همگانی مورد احترام قرار گیرند.

«منیر اکرم» با یادآوری آرای ممتنع پاکستان به قطعنامه‌های قبلی علیه روسیه در سازمان ملل از زمان آغاز جنگ اوکراین، افزود: اسلام‌آباد به شدت معتقد به رویکرد یکسان جهان در قبال اشغال و الحاق غیرقانونی قلمروهای مورد مناقشه است مانند سرزمین کشمیر، که مغایر با قوانین بین المللی و قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل است.  

وی تاکید کرد: متاسفانه قطعنامه پیشنهادی حاوی مفاد متعددی است که فراتر از ابطال همه پرسی و نمایندگی پاکستان قادر به تایید آن نیست و اینکه حامیان مشترک این قطعنامه پیشنهادات برای حل و فصل مسالمت آمیز فوری درگیری‌ها در اوکراین را نپذیرفته اند.

نماینده دائم پاکستان افزود: صرف نظر از منشأ درگیری، در حال حاضر بالاترین اولویت، توقف فوری خصومت ها و از سرگیری گفت و گوی مسالمت آمیز - از طریق مذاکرات مستقیم، میانجیگری یا سایر ابزارهای مسالمت آمیز - برای حل و فصل درگیری و بازگرداندن صلح و امنیت در اوکراین‌ است و تا زمانی که درگیری را متوقف نکنیم، احتمال تشدید بیشتر آن و عواقبی که می تواند برای کل جهان ویرانگر باشد، وجود دارد.

گفتنی است، سازمان ملل درحالی شاهد تصویب قطعنامه جدید آمریکا و متحدان غربی آن علیه روسیه بود ‌که در این بین غربی‌ها درصدد فشار بر آن دسته از ‌کشورها از جمله پاکستان برای تغییر مواضع خود بودند تا بتوانند مواضع بی طرفانه آن در قبال جنگ اوکراین را تغییر دهند.  

پس از سفر اخیر وزیر امور خارجه پاکستان به آلمان، منابع دیپلماتیک در اسلام‌آباد خبر از تکاپوی قدرت‌های غربی و در راس آن آمریکا برای تحت فشار قرار دادن پاکستان جهت تغییر موضع بی طرفی آن در قبال جنگ اوکراین دادند.  

دولت پاکستان حاضر به موضع گیری علیه روسیه نیست، اما نگرانی جدی خود را بارها نسبت به طولانی شدن جنگ اوکراین و تبعات سنگین آن بر منطقه و جهان ابراز داشته و حتی هفته گذشته «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان در برلین بار دیگر بر دیپلماسی و مذاکره میان روسیه و اوکراین و اجتناب از هرگونه اقدامات تحریک آمیز مانند هسته‌ای شدن این درگیری‌ها تاکید کرد.  

در ماه مارس امسال آمریکا و متحدان غربی آن قطعنامه‌ای علیه روسیه در سازمان ملل را به رای گذاشتند اما پاکستان در کنار برخی دیگر از کشورها به این قطعنامه رای ممتنع داد، امری که واکنش شدید کشورهای اروپایی و ایالات متحده را به دنبال داشت. غربی‌ها این اقدام اسلام‌آباد را برابر با حمایت از تهاجم روسیه دانستند اما پاکستان از اقدام خود دفاع کرد و اصرار داشت که جانبداری از هر یک از طرفین نقش یک میانجی احتمالی صلح را از این کشور سلب می کند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha