به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین که شخصیتهای چون آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین و حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم حضور داشتند، پیام آیتالله عبدالله جوادی آملی قرائت شد.
این مرجع تقلید در پیام خود با اشاره به سیره علمی و عملی آن روحانی رحیل آورده است: جامع معقول و منقول و مشهود بود، در تمام این علوم سالیان متمادی به فراگیری و تبادل نظر و سپس به تحقیق و پژوهش اشتغال داشت و آنگاه به تدریس، تالیف، تعلیق متون اصیل و تصحیح اصیل از دخیل. آنگاه به پرورش شاگردان در سطوح مختلف و سرآمد شدن مستعدان از آنها و حافظ تراث گشتن عدهای از آنان پرداخت، به طوری که هم اکنون حوزه علمیه در کنار مائده عقلی و مأدبه نقلی و ضیافت شهودی آن انسان جامع راحل تغذیه کرده و نمو یافته و بالنده می شود.
پیام میافزاید: بلند اختری که در صدد «به زیر آورد چرخ نیلوفری» بود، ریاضیات عمیق، نجوم و اخترشناسی، معرفت وقت و قبله را در کارنامه تحقیقی خود داشت.
آیت الله جوادی آملی در ادامه یادآور شدهاست: جمع بین معارف یاد شده گاهی جمع سالم است و زمانی جمع مکسر، آنچه کمتر یافت می شود جمع سالم است و آنچه بیشتر به چشم می خورد و به زبان و قلم میآید جمع مکسر است، سهم خواص از صحابه انسان های متعالی هر عصر و تحفه هر دوران، همانا دست یابی به سلامت چنان جمع بی کسر و چنین جامعیت بی نقص است.
پیام ادامه یافته است: جمع سالم بین عقلی نظری و عقل عملی و برقراری اتحاد تام بین علم صائب و عمل صالح در صحابت اربعین های مناسب و جمع بین احیای لیل و نهار و تالیف بین صیام رجب و شعبان با ماه مبارک رمضان در برنامه های تزکیه وی بود.
رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی نیز طی سخنانی افزود: علامه حسن زاده آملی معتقد بود، علما باید هستی اطراف خود را بشناسند، همچنین قویا معتقد بود که علمای دین باید ریاضیات، نجوم و هیات را فرا بگیرند.
محمد جواد لاریجانی گفت: شاه کلید سخن علامه حسن زاده آملی این بود که علمای دینی باید هستی مادی را خوب یاد بگیرند و علمای علوم مادی نیز بصیرت پیدا کنند.
رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی در هر ۲ مورد فوق، کمبود را حس میکنیم، یعنی عالم دینی که به فضای فیزیکی جهان بیتامل باشد، نمیتواند نسل امروز را سیراب کند.
لاریجانی بیان داشت: علمای علوم مادی که بصیرت ندارند، مصائبی برای بشریت ایجاد کرده و میکنند، از این رو پرداختن علامه به علوم مادی از روی سرگرمی نبودهاست.
وی با بیان اینکه بر اساس گفتههای علامه حسن زاده آملی در دنیای کنونی، حق را ذبح کرده و به جای آن نفع مادی گذاشتند گفت: این در حالیست که حق، مفهوم بسیار پرجنبه و پرظرفیتی است.
وی ادامه داد: حق مداری فقط به اعتقاد نیست، عمل ما باید مبتنی بر حق باشد، رساله انه الحق علامه حسن زاده، در حقیقت کاوش نظری بسیار زیبایی را عرضه میکند که استناد حق و عمل را کشف کنیم.
در این آیین که با یک نشست گفتوگو محور پیرامون ابعاد وجودی علامه حسن زاده آملی همراه بود، چهار اثر فاخر تولید شده، در خصوص این فقیه و عالم برجسته جهان تشیع رونمایی شد.
۲۰ مرکز فرهنگی و علمی مانند مجمع عالی حکمت اسلامی، پژوهشگاه آموزشی پژوهشی نفحات، دانشگاه ادیان و مذاهب و ادارههای کل تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در برگزاری این مراسم مشارکت داشتند.
علامه ذوالفنون حسنزاده آملی، فیلسوف، فقیه، ادیب، منجم، ریاضیدان و عارف معاصر شیعه، در سال ۱۳۰۷ در یکی از روستاهای آمل متولد شد و نزد استادان بزرگی همچون علامه طباطبایی (ره) درس آموخت.
از علامه حسنزاده آملی آثار فراوانی در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی برجای مانده است. دیوان اشعار او نیز مورد اقبال اهالی شعر و ادب فارسی است.
علامه حسنزاده آملی سوم مهرماه ۱۴۰۰ در ۹۲ سالگی بر اثر بیماری قلبی در آمل درگذشت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.
نظر شما