تخصیص اعتبارات سفر دولت سیزدهم به اجرای طرح‌های آبخیزداری در گلستان شتاب داده است

گرگان - ایرنا - رییس اداره حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری استان با تزریق ۲۰۰ میلیارد ریال که شامل چهار درصد از اعتبارات مصوب سفر دولت سیزدهم به این حوزه بوده، شتاب به خود گرفته است.

محمد عباسی روز شنبه گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این اعتبار برای ۱۸ طرح آبخیزداری و با اهداف فرسایش خاک، کاهش خطرات ناشی از سیلاب، تقویت پوشش گیاهی در شیب‌های ناپایدار برای کنترل هرز آب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در شرق استان تخصیص یافت و از مردادماه سال جاری هم به اجرا درآمده که اکنون ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 وی ادامه داد: اجرای این تعداد طرح آبخیزداری استان از محل اعتبارات ملی پیشگیری و مهار سیل استان و در قالب ۱۲ قرارداد و در چهار حوزه «چهل‌چای» مینودشت، «اوغان» در گالیکش، «کال آجی بزرگ» و گرگاندوز در کلاله و «قرناوه» و «یانبلاغ لهندر» در بخش مرزی مراوه‌تپه به اجرا درآمده است.

به گفته وی قرارداد اجرای این طرح‌ها شامل ساخت ۱۴ بند سنگ و ملاتی، سه بند خاکی و یک بند گابیونی است و با تخصیص این اعتبار، قبل از پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

عباسی افزود:  اجرای این سازه‌ها شامل ۲ بند سنگ و ملاتی و یک بند گابیونی در مینودشت، ۲ بند سنگ و ملاتی در گالیکش، ۲ بند خاکی و ۶ بند سنگ و ملاتی نیمه‌تمام در کلاله و چهار بند سنگ و ملاتی و یک بند خاکی در مراوه‌تپه است.

وی تصریح کرد: این اداره کل برای سال ۱۴۰۰، اجرای ۵۶ طرح آبخیزداری و آبخوانداری در استان تعریف کرده بود که اعتبار ۱۸ طرح آن از محل اعتبارات تخصیص سفر دولت سیزدهم در روزهای پایانی سال مالی ۱۴۰۰ تامین شده است.

رییس اداره حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: این اداره کل اجرای ۲۵۰ طرح آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه‌های آبخیز استان از محل ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر دولت سیزدهم به گلستان طی سه سال تعریف کرده است.

وی افزود: دولت سیزدهم اعتبارات مناسبی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در این استان مصوب کرده که با توجه به وجود نقشه راه اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری و نیروی انسانی متخصص در منطقه، این اعتبارات می‌تواند تاثیر بسزایی در عملیاتی آن در حوزه آبخیز منطقه داشته باشد.

 دولت سیزدهم به استان گلستان ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ سفر کرده بود.

به گفته کارشناسان، آبخیزداری یکی از اقدامات مهم برای سازگاری با پدیده‌های افزایش یا کاهش دما، خشکسالی و وقوع سیلاب است که در استان گلستان با سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توان از خسارت‌های آن پیشگیری کرده و توسعه پایدار را برای این بخش فراهم کند.

 مطابق گزارش پژوهشکده آبخیزداری کشور، اجرای هر طرح آبخیزداری در هر هکتار، ۵۳۰ متر مکعب روان آب و هر عملیات آبخوانداری، هزار متر مکعب تولید آب را همراه دارد.

وقوع سیلاب‌های متعدد و برجای گذاشتن خسارت جانی و مالی سنگین، تهدید ریزگرد به ویژه از سوی صحرای «قره قوم» ترکمنستان در همسایگی شمال گلستان و در معرض بیابانی شدن و تبدیل به دشت رسوبی شور ۳۰۰ هزار هکتار از مراتع شمالی و مرزی و وجود خشکسالی و درگیری ۵۰ سال اخیر ساکنان منطقه با این پدیده از جمله معضلات اساسی حوزه منابع طبیعی گلستان است که اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند بخشی از این مشکلات را کاهش داده و یا به حداقل برساند.

گلستان دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک، گرم و سرد بوده و منابع طبیعی آن شامل کوهستان‌های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست و شوره‌زار و دریا است که حوزه‌های آبخیز در این خطه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن نیاز به کار آبخیزداری دارد.

گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در ۳۴ نقطه شهری و بیش از هزار روستا و آبادی دارد که از طریق کشاورزی و دامپروری تامین معاش می‌کنند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha