۷۰ میلیون دلار کالا از گمرک سردشت صادر شد

ارومیه - ایرنا - رییس گمرک شهرستان سردشت از صادرات ۷۰ میلیون دلاری کالا از گمرک مرزی کیله به عراق خبر داد و گفت: این میزان صادرات در نیمه نخست امسال انجام و شامل میوه، تره بار، محصولات فلزی، پلاستیکی و پوکه معدنی بوده است.

یوسف شریف‌پور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برنامه ریزی برای افزایش صادرات از این مرز تا میزان ۱۳۰ میلیون دلار در نیمه دوم سال جاری انجام شده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات ترانزیت داخلی از این مرز افزود: پس از پیگیری های متعدد مسوولان استان آذربایجان غربی، بازارچه کیله اکنون یک گام دیگر به سمت توسعه مبادلات تجاری مرزی پیش رفته است.

شریف‌پور اضافه کرد: محموله‌های وارداتی قبل از اقلیم کردستان عراق وارد بازارچه کیله می‌شد که با فعال شدن رویه ترانزیت داخلی از بنادر و گمرکات کشور به سمت کیله این امر مهم اکنون در خود بازارچه مرزی انجام و کالاها ترخیص می‌شود.

وی با بیان اینکه حذف کشور ثالث و کم شدن هزینه‌های حمل و نقل برای تجار و بازرگانان از مزایای راه اندازی ترانزیت داخلی در این مرز است، گفت: با ارتقای زیرساخت‌ها حجم مبادلات مرزی هم در این مرز افزایش می‌یابد.

گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد؛ این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر «قلعه دیزه» در شمال عراق قرار دارد.

بازارچه مرزی کیله سردشت سال گذشته به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور در هیأت دولت به تصویب رسید و روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در این بازارچه مرزی امرار معاش می‌کنند.

با توجه به اینکه مسافت تا مرکز دو استان اربیل و سلیمانیه از مرز کیله به نسبت مرزهای دیگر استان آذربایجان غربی کمتر است لذا در صورت رسمی شدن این مرز، بخش مهمی از ترانزیت بین ۲ کشور ایران و عراق می‌تواند از این مرز انجام شود.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته، این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مرزی مصوب «کیله و اشکان» در طول مرز با اقلیم کردستان عراق است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha